Τάση υπερσυγκέντρωσης στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ

Από την έντυπη έκδοσηΠερίπου το 80% των συνολικών εσόδων της εγχώριας αγοράς της οργανωμένης λιανικής συγκέντρωσαν πέρυσι οι πέντε πρώτοι παίκτες, εκ των οποίων μόνο μία αλυσίδα κατάφερε να εμφανίσει αύξηση στην κερδοφορία της.  Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκδοσης «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2019» (περιλαμβάνει ανάλυση ουσιαστικά του συνόλου των δημοσιευμένων ισολογισμών των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ εκτός της Lidl), οι 42 επιχειρήσεις του δείγματός του εμφάνισαν το 2018 κύκλο εργασιών 8,62 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 296,68 εκατ. ευρώ ή κατά 3,56% σε σχέση με τα 8,23 δισ. ευρώ του 2017.  Σε ό,τι αφορά τους παίκτες που «φιγουράρουν» στην πρώτη πεντάδα, συνολικά συγκεντρώνουν έσοδα 6,75 δισ. ευρώ, ήτοι το 78% της αγοράς.  Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι «πέντε» το 2018 κατάφεραν να ενισχύσουν τη συνολική τους επίδοση σε όρους πωλήσεων κατά 3,2% σε σχέση με το 2017, όταν εμφάνισαν συνολικά έσοδα 6,45 δισ. ευρώ.  Σε ό,τι αφορά το σύνολο του δείγματος, η επίδοση του 2018 αποτελεί τη δεύτερη κατά σειρά χρονιά αύξησης τζίρου, καθώς το 2017 οι εταιρείες εμφάνισαν πωλήσεις αυξημένες κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή κατά 7,51% σε σχέση με τα 7,79 δισ. ευρώ του 2016.  Αθροιστικά η αύξηση των ετών 2017 και 2018 πλησιάζει το 11%, κάτι που εν μέρει αποδίδεται στην επαναλειτουργία του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος. Τα 8,62 δισ. ευρώ αποτελούν την υψηλότερη επίδοση που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, πάνω ακόμη και από τον τζίρο του 2015, που είχε διαμορφωθεί στα 8,45 δισ. ευρώ. Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι από το σύνολο των 42 επιχειρήσεων, οι 19 κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων, ενώ οι υπόλοιπες 23 δέχθηκαν πιέσεις στον περσινό τζίρο.  Κερδοφορία Σε ό,τι αφορά την εικόνα που εμφανίζει η κερδοφορία της αγοράς, τα συνολικά προ φόρων αποτελέσματα των 42 αλυσίδων το 2018 υποχώρησαν κατά 3,21% στα 65,60 εκατ. ευρώ έναντι 67,74 εκατ. ευρώ το 2017, ενώ το καθαρό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε το 2018 σε 0,76%, έναντι 0,81% το 2017. Σχετικά με τις επιδόσεις στην κερδοφορία των «πέντε» ισχυρότερων αλυσίδων με βάση τον τζίρο τους, μόνο η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ πέτυχε πέρυσι ενίσχυση των προ φόρων κερδών της κατά 2,9%, η Σκλαβενίτης περιόρισε τις ζημιές της και οι υπόλοιποι παίκτες εμφάνισαν απώλειες. Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι τη δεδομένη συγκυρία οι μεταβολές στην εικόνα της κερδοφορίας δεν οφείλονται στις ίδιες παραμέτρους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης στα περσινά της μεγέθη αποτυπώνει και τα «βάρη» της εξαγοράς του δικτύου της Μαρινόπουλος, καθώς η διαδικασία απορρόφησης επί της ουσίας ολοκληρώνεται φέτος. Αντίστοιχα και η Μασούτης, η οποία προχώρησε στην εξαγορά της Προμηθευτικής τροφίμων, ενώ στην περίπτωση της ΑΒ Βασιλόπουλος η πίεση στην κερδοφορία αφορά κυρίως την επιθετικότερη πριμοδότηση τιμών στην οποία επιδόθηκε η αλυσίδα προκειμένου να «κρατήσει» τους τζίρους που είχε «κερδίσει» την προηγούμενη διετία. Let's block ads! (Why?)