Στη γραμμή εκκίνησης για 461 εκατ.

Από την έντυπη έκδοσηΤου Φάνη Ζώη[email protected] Έτοιμες να διεκδικήσουν το μεγάλο έργο της ανανέωσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 461 εκατ. ευρώ, είναι οι μεγάλες εταιρείες κατασκευής λεωφορείων. Μέσα στο επόμενο 10ήμερο αναμένεται να αρχίσει η διαδικασία για την ανανέωση του 32% του στόλου της Αττικής και του 62% της Θεσσαλονίκης. Η προμήθεια των 750 αστικών λεωφορείων στην οποία προχωρά το υπουργείο Υποδομών, με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την ΕΤΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), χαρακτηρίζεται αναγκαία, καθώς στην Αθήνα μόνο σήμερα ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων είναι στα 13,9 έτη και των τρόλεϊ στα 15,3 έτη. Σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό έχουν δείξει η κινεζική BYD, η Solaris, η Karsan, η Mercedes, η Alstom, η Volvo κ.α.   Πράσινη χρηματοδότηση Με την προϋπόθεση ότι η διαγωνιστική διαδικασία δεν θα κολλήσει δικαστικά από προσφυγές μεταξύ των ενδιαφερομένων, πράγμα που δεν είναι εύκολο για τέτοιου μεγέθους προμήθεια, θα μπορούσε η παραλαβή των πρώτων λεωφορείων να καλύψει την υποχρεωτική απόσυρση άνω των 220 οχημάτων στα τέλη του 2020 από τον στόλο της ΟΣΥ. Αξίζει να αναφερθεί ότι με δεδομένο ότι η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί μόνο έργα με περιβαλλοντικά φιλικό πρόσημο και επειδή δεν ήταν δυνατή η χρηματοδότηση του έργου της προμήθειας 92 λεωφορείων από την Περιφέρεια, γιατί τα 80 από τα 92 οχήματα θα διαθέτουν κινητήρα diesel και μόνο τα υπόλοιπα ηλεκτροκίνητα, το υπουργείο Υποδομών μέσω του ΟΑΣΑ που προκηρύσσει τον διαγωνισμό θα εντάξει τα 92 αυτά λεωφορεία στον μεγάλο διαγωνισμό των 750 λεωφορείων, ώστε να συμπεριληφθεί μεγαλύτερο μέρος αυτής της προμήθειας στη χρηματοδότηση της ΕΤΕπ. Ειδικότερα, πρόκειται για 20 οχήματα με κινητήρα diesel, 12μετρα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ΕURO VI, 60 οχήματα με κινητήρα diesel, 18μετρα (αρθρωτά), αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ΕURO VI και 12 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία τεχνολογίας ΕURO VI, μικρού μεγέθους (mini bus), χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας και με αυτονομία κίνησης, συμπεριλαμβανομένου του συνοδευτικού εξοπλισμού και υποδομών (π.χ., φορτιστές) που είναι αναγκαίες για την υποστήριξη της λειτουργίας τους. Σύμβαση για 17 χρόνια Η διάρκεια της σύμβασης, η οποία περιλαμβάνει και τη συντήρηση των οχημάτων, ανέρχεται σε 17 χρόνια. Επίσης, μέρος του διαγωνισμού, όπως φαίνεται, αποτελούν και παρελκόμενα, όπως οι σταθεροί φορτιστές βραδείας φόρτισης. Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών Θάνο Βούρδα, το πρώτο όχημα αναμένεται να φτάσει επτά μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης. Από τις διατυπώσεις του πρωτογενούς αιτήματος, όπου διευκρινίζεται ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει τη συντήρηση για 15 έτη από την παραλαβή κάθε οχήματος, συνάγεται ότι η παραλαβή της προμήθειας θα ολοκληρωθεί σταδιακά σε δύο χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση της προμήθειας, αυτή εντάσσεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και δεν υφίσταται ανάληψη νομικών δεσμεύσεων μέχρι την οριστική ένταξη του έργου σε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Π.Π. 2014-2020. Τέλος, θα πρέπει να υπογραμμισθεί ότι το μίγμα της χρηματοδότησης θα καθοριστεί στα τέλη του 2019, καθώς το αρμόδιο υπουργείο έχει αποσπάσει, σύμφωνα με πληροφορίες, τη δέσμευση της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση έως του 75% του προϋπολογισμού, που αφορά όμως αποκλειστικά τα οχήματα φυσικού αερίου και τα ηλεκτρικά. Let's block ads! (Why?)