Οι κύριες «δευτερεύουσες» δράσεις

Μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας να έχουν πέσει πάνω στα μεγάλα «αγκάθια» της διαπραγμάτευσης, αλλά, για να κλείσει η αξιολόγηση, δεν αρκεί μια συμφωνία μόνο για τα θέματα των εργασιακών αλλαγών, των δημοσιονομικών μεγεθών και του νομοθετικού πλαισίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό σχετικά με τη ρύθμιση των οφειλών επιχειρήσεων.Η «ατζέντα» του ελέγχου είναι γεμάτη από πολλές «δευτερεύουσες» δράσεις, οι οποίες όμως είναι ιδιαιτέρως σημαντικές για τη λειτουργία της οικονομίας και συγκεκριμένων κλάδων της. Για να ολοκληρωθεί επιτυχώς η αξιολόγηση, η κυβέρνηση θα πρέπει να ανταποκριθεί σε δεκάδες δεσμεύσεις, μεταξύ των οποίων: • Δώδεκα δράσεις στο σκέλος των εσόδων. Εξ αυτών, οι επτά παρεμβάσεις αφορούν τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και θα συμβάλουν επί της ουσίας στην καλύτερη λειτουργία της. Επίσης, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει και σε άλλα πέντε μέτρα που έχουν να κάνουν με τη βελτίωση της εισπραξιμότητας των φορολογικών εσόδων. Να σημειωθεί ότι για τις περισσότερες από αυτές τις δράσεις απαιτείται νομοθετική ρύθμιση. • Πέντε δράσεις για τη μεταρρύθμιση της αγοράς προϊόντων. Υπάρχουν ακόμη μέτρα από την πρώτη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ που πρέπει να ολοκληρωθούν, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση θα πρέπει να αρχίσει να εφαρμόζει και τις προτάσεις της τρίτης εργαλειοθήκης του Οργανισμού. Επίσης, προβλέπεται και η υιοθέτηση νομοθεσίας για την απλοποίηση της αδειοδότησης σε τουριστικά καταλύματα, καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και βιομηχανία τροφίμων. • Δύο δράσεις στον τομέα της απελευθέρωσης των επαγγελμάτων με έμφαση στον επάγγελμα των μηχανικών. • Επτά δράσεις στον κλάδο της ενέργειας. Οι παρεμβάσεις έχουν να κάνουν τόσο με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας όσο και με εκείνη του φυσικού αερίου. • Πέντε δράσεις σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Ανεξαρτήτως των ενεργειών που πρέπει να προχωρήσουν για να τεθεί σε λειτουργία από τις αρχές του 2017 το νέο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων (ορισμός διοικητικού συμβουλίου και κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού του), θα πρέπει να συνεχιστεί η υλοποίηση του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ. Στις παρεμβάσεις περιλαμβάνεται και η προώθηση των διαδικασιών για πρόσληψη συμβούλων αποκρατικοποίησης των ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΕΠΑ, ΟΤΕ, ΕΛΠΕ, που ενδεχομένως να δημιουργήσει πολιτικά προβλήματα στο εσωτερικό της κυβέρνησης. • Τέσσερις δράσεις για τη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης. Θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να υιοθετηθεί νόμος που θα εισάγει σύστημα μόνιμης κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και την ολοκλήρωση των αλλαγών στα ειδικά μισθολόγια. • Δέκα δράσεις σχετικά με το σύστημα Δικαιοσύνης και την καταπολέμηση της διαφθοράς. Σε αυτές περιλαμβάνεται και η δέσμευση για τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου σχετικά με τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. • Τέσσερις δράσεις στον τομέα της εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, θα πρέπει να προετοιμαστεί το τριετές σχέδιο δράσης για την Παιδεία. Υπάρχει, επίσης, και το πρόβλημα με τη ρύθμιση του πρώην υπουργού Ν. Φίλη για το καθεστώς απολύσεων στα ιδιωτικά σχολεία, με τους δανειστές να ζητούν την ανατροπή της. Είναι σαφές ότι το εγχείρημα της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης έως την 5η Δεκεμβρίου, οπότε συνεδριάζει το Eurogroup, δεν είναι εύκολο. Για αυτό και οι δανειστές έχουν αρχίσει να επεξεργάζονται σενάρια για «κλείσιμο» του ελέγχου στις αρχές του 2017. Υπάρχουν δε και σενάρια που προβλέπουν τη θέσπιση ορισμένων δράσεων ως προαπαιτουμένων (milestones), τα οποία θα πρέπει να εκπληρώσει η κυβέρνηση στα πρότυπα των προηγούμενων ελέγχων. Δηλαδή, της σύνδεσης της εφαρμογής των milestones με την εκταμίευση υποδόσεων. Αυτό, άλλωστε, συνέβη και με την πρώτη αξιολόγηση που οριστικά ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο.