Οδηγούμε το Toyota Yaris Cross 1.5 125 ίππων και 1.5 Hybrid

Το Yaris Cross έγινε εμπορική επιτυχία πριν ακόμα πατήσει τις ρόδες του σε Ελληνικό έδαφος. Μόνο με την παρουσία του, δημιούργησε ουρές στις εκθέσεις της Toyota και από την πρώτη παραγγελία οι χρόνοι αναμονής άρχισαν να γίνονται «εφιαλτικοί», έχοντας ήδη ξεπεράσει τους 18 μήνες και ποιος ξέρει που θα φτάσουν. Πρόκειται για το μικρότερο compact SUV της μάρκας με μίνιμαλ σχεδίαση και αναλογίες που δίνουν επιβλητική – στιβαρή εικόνα χωρίς να προκαλούν. Το Yaris Cross είναι όμορφο και είναι κάτι πολύ διαφορετικό από ένα υπερυψωμένο Yaris, με το οποίο πάντως μοιράζεται πολλά μέρη. Μάσκα, ποδιές, τροχοί, φώτα και γυάλινες επιφάνειες είναι αρμονικά ταιριασμένα και συνθέτουν ένα σύνολο που συναγωνίζεται τα όμορφα ανταγωνιστικά μοντέλα, όπως το Puma, το Captur και το 2008. Μεγαλύτερο εντός και εκτός Ψηλότερο, φαρδύτερο και μακρύτερο από το «κοινό» Yaris, έχει το ίδιο με αυτό μεταξόνιο, αλλά διαθέτει αυξημένο ύψος από το έδαφος κατά 30 χλστ (σύνολο 170 χλστ). Η ευρυχωρία στην σχετικά ψηλή καμπίνα είναι καλύτερη από του «μητρικού» μοντέλου, αν και οι πίσω επιβάτες έχουν περιορισμένο χώρο για τα πόδια λόγω μεταξονίου. Πάντως ο χώρος αποσκευών (με διπλό πάτωμα) χωρά 397 λίτρα, ενώ τα χωρισμένα πίσω καθίσματα (40:20:40) επιτρέπουν την μεταφορά και μεγάλων αντικειμένων. Οι πολλοί χώροι για μικροπράγματα, ολοκληρώνουν την λειτουργικότητα του μοντέλου, ενώ η ποιότητα υλικών και συναρμογής είναι πολύ πάνω του μέσου όρου, αλλά χωρίς πολυτέλειες. Σε κάθε περίπτωση, όλα μέσα στην καμπίνα εμπνέουν εμπιστοσύνη και υπόσχονται αντοχή στον χρόνο. Ο σχεδόν πλήρης εξοπλισμός περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος με ανίχνευση πεζών και ποδηλάτων, σύστημα προειδοποίησης απόκλισης από την λωρίδα και υποβοήθησης διατήρησης στη λωρίδα, σύστημα ελέγχου έντασης προσοχής οδηγού, σύστημα αναγνώρισης σήματος κυκλοφορίας, 7 αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, αυτόματους προβολείς, ζάντες αλουμινίου, προσαρμοζόμενο cruise control, κάμερα οπισθοπορείας, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, θύρα USB, Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κλπ. Σημαντική έλλειψη η απουσία ρεζέρβας τόσο στην απλή όσο και στην υβριδική έκδοση, που θεωρείται μειονέκτημα ειδικά για ένα όχημα σαν το Yaris Cross που εύκολα μπορεί να κινηθεί και σε χωμάτινες διαδρομές. Η με εξελληνισμένο μενού οθόνη πολυμέσων με την ομπρέλα Toyota Smart Connect (παρέχει και ασύρματη σύνδεση με τα Apple CarPlay και Android Auto) και τέσσερις φυσικούς διακόπτες δεσπόζει στην κεντρική κονσόλα, ενώ μια σειρά ακόμα από διακόπτες υπάρχουν πέριξ του μοχλού ταχυτήτων. Τρικύλινδρος κινητήρας χωρίς ή με υβριδικό σύστημα Το Yaris Cross διατίθεται με δυο κινητήρια σύνολα, βασισμένα στον ίδιο 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων, που για τις ανάγκες της παρουσίασης οδηγήσαμε, με αποτέλεσμα να έχουμε σαφή άποψη.Αρχικά οδηγήσαμε την έκδοση με τον «απλό» ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρων, που συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 ταχυτήτων. Αποδίδει μέγιστη ισχύ 125 ίππων στις 6.600 σαλ και μέγιστη ροπή 153 Nm από τις 4.800 έως 5.000 σαλ. Ο κινητήρας είναι εύστροφος και σβέλτος, αλλά ψηλά κροταλίζει και παράγει κάποιους κραδασμούς. Επιταχύνει το βάρους 1.110 κιλών αμάξωμα από 0-100 σε 10.9΄΄ και το φτάνει στην τελική ταχύτητα των 180 χλμ/ώρα. Η μέση κατανάλωση των 6 λτ/100 χλμ που διαπιστώσαμε στην διάρκεια της δοκιμής μας, του επιτρέπει αυτονομία σχεδόν 700 χλμ (ρεζερβουάρ 42 λίτρων), ενώ οι εκπομπές CO2 (όπως αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας) είναι στα 117 γρ/χλμ και επιτρέπουν την καθημερινή κίνηση στον δακτύλιο. Η υβριδική έκδοση συνδυάζει τον ίδιο 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρου (απόδοσης 92 ίππων) που λειτουργεί σε κύκλο Άτκινσον με συμπίεση 14:1, με έναν ηλεκτροκινητήρα 80 ίππων. Η συνδυασμένη ισχύ του συστήματος φτάνει τους 116 ίππους/5.500 σαλ και έχει μέγιστη ροπή 120 Nm/3.800 σαλ. Πρόκειται για ένα κλασικό υβριδικό σύστημα, στο οποίο ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί μεν να ξεκινήσει το αυτοκίνητο και να το κινήσει για μικρές αποστάσεις, αλλά δεν προσφέρει τη δυνατότητα ουσιαστικής αμιγούς ηλεκτροκίνησης, όντας βοηθητικός του θερμικού κινητήρα σε ισχύ και ροπή. Ο ηλεκτροκινητήρας των 580V διαθέτει σύγχρονο σύστημα ψύξης – λίπανσης και ξεχωριστό δυναμό, ενώ η μπαταρία ιόντων λιθίου αποθηκεύει τη διπλάσια ενέργεια κατά την επιβράδυνση με αποτέλεσμα να προσφέρει 50% περισσότερη ενέργεια επιταχύνοντας. Αν και φτάνει σε ταχύτητα τα 130 χλμ/ώρα αμιγώς ηλεκτρικά, βασική αποστολή του υβριδικού συστήματος είναι η μείωση κατανάλωσης και ρύπων. Το κινητήριο σύστημα συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT), και δίνει στο πιο βαρύ κατά 50 κιλά όχημα (σύνολο 1.160 κιλά) ικανοποιητικές επιδόσεις με επιτάχυνση 0-100 σε 11,2” και τελική ταχύτητα 170 χλμ/ώρα. Και το υβριδικό σύνολο θορυβεί στις ψηλές στροφές συνοδευόμενο από κάποιους κραδασμούς, αλλά η βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα επιτρέπει την πιο πρόθυμη λειτουργία στις χαμηλές στροφές, ούτως ώστε να αποφεύγεται το θορυβώδες φάσμα του στροφομέτρου. Αυτονόητο είναι ότι, η μέση κατανάλωση είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή του «απλού» κινητήρα, με την τιμή της δοκιμής μας να φτάνει εύκολα κάτω από τα 5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Έτσι, η μεγάλη αυτονομία παραμένει παρά το ότι το ρεζερβουάρ χωρά μόνο 36 λίτρα καυσίμου, ενώ οι εκπομπές CO2 με μόλις 102 γρ/χλμ επιτρέπουν την καθημερινή είσοδο στον δακτύλιο. Ο οδηγός έχει στην διάθεσή του 4 προφίλ οδήγησης (eco, normal, power & EV mode), ενώ στον επιλογέα ταχυτήτων ξεχωρίζει η θέση Β, με την επιλογή της οποίας το Yaris Cross οδηγείται ουσιαστικά με ένα πεντάλ, αυτό του γκαζιού και στην διαδικασία της επιβράδυνσης προσφέρει εντυπωσιακή ανάκτηση ενέργειας. Από την θέση του οδηγού Η οδηγική αίσθηση από την υπερυψωμένη (με όχι καλή πλευρική στήριξη) θέση οδηγού του Yaris Cross είναι μια ευχάριστη έκπληξη. Το υπερυψωμένο μικρό SUV πατά γερά με τους 17 ιντσών τροχούς (καλύτερα με τους πιο υψηλού προφίλ της υβριδικής έκδοσης), έχει γεροδεμένο αμάξωμα που δεν παράγει θορύβους ακόμα και στις έντονες ανωμαλίες και έχει καλύτερη ποιότητα κύλισης από το απλό Yaris. Είναι ιδιαίτερα ευέλικτο (ακτίνα κύκλου στροφής 5,3 μ.), εύχρηστο, διασκεδαστικό και σπάνια αλλοιώνεται η τροχιά του παρά τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα. Ακόμα και υπό πίεση στρίβει άμεσα με ακρίβεια και κρατάει την επιθυμητή τροχιά περισσότερο από όσο φανταζόμαστε όταν διαβάζαμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά. Είναι ουδέτερο, γέρνει λίγο, εμφανίζει μια προοδευτική υποστροφή στην πίεση και αποδεικνύεται κάπως σκληρό ειδικά πίσω, κάτι που υπό φορτίο αποτελεί πλεονέκτημα. Η μεγάλη απόσταση από το έδαφος και το γεροδεμένο πλαίσιο επιτρέπει εκτός ασφαλτόδρομου περιπέτειες με σύνεση όμως καθώς η έλλειψη ρεζέρβας εγκυμονεί κινδύνους. Το τιμόνι είναι τουλάχιστον ικανοποιητικό για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, τα φρένα αποτελεσματικά, αλλά αυτό που θα θέλαμε καλύτερο είναι τα φώτα που δεν συμβαδίζουν ούτε με τις εξελίξεις της εποχής, ούτε με τις δυνατότητες του οχήματος. Οι αλλαγές ταχυτήτων στο χειροκίνητο κιβώτιο είναι χαρά και παιχνίδι με τον ακριβή επιλογέα που διαθέτει το πρόγραμμα Intelligent Manual Transmission με χαρακτηριστικά rev matching για οικονομία καυσίμου. Η κλιμάκωση είναι κοντή και πυκνή, ενώ η ροπή του κινητήρα επιτρέπει σβελτάδα πάνω από τις 2.000 στροφές. Στην περίπτωση του κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, η οδήγηση δεν έχει τόσο γούστο, αλλά εδώ προηγείται η άνεση, ο μειωμένος θόρυβος και η οικονομία καυσίμου. Ο οδηγός μαθαίνει να οδηγεί αμυντικά προβλέποντας τις κινήσεις εμπρός του ώστε να κινείται με σταθερή ροή, ενώ όταν χρειαστεί επιβράδυνση, με τον επιλογέα στη θέση Β, φορτίζει την μπαταρία και αποφορτίζει τα φρένα. Δια ταύτα Δικαίως το Yaris Cross έγινε ανάρπαστο. Πρόκειται για ένα γεροδεμένο, κομψό, σύγχρονο, καλοκατασκευασμένο, οικονομικό, fan to drive όχημα που προστίθεται με αξιώσεις κορυφής στην δημοφιλέστατη κατηγορία των B-SUV. Με την εγγύηση του ονόματος Toyota, την 6ετή εγγύηση (ή 180.000 χλμ.) για όλα τα μηχανικά μέρη και το υβριδικό σύστημα, αλλά και εγγύηση 11 ετών για τη μπαταρία του υβριδικού συστήματος, όπως επίσης και δωρεάν οδική βοήθεια για 3 χρόνια, λίγοι θα σκεφτούν μήπως ρισκάρουν την επένδυση (τιμή σχεδόν από 20.000 ευρώ), ή το τι θα συμβεί στο μέλλον. Βέβαια, ποιο μέλλον όταν σε λίγο η αναμονή θα αγγίξει τα δύο χρόνια, αλλά λέμε. Όσον αφορά το ποια έκδοση, η απάντησή μας είναι σαφώς υβριδική, αφού η διαφορά τιμής από την απλή είναι περίπου +3.000 ευρώ, ποσό που θα αποσβεστεί από την διαφορά κατανάλωσης, από την ποιότητα των μετακινήσεων και από την τιμή μεταπώλησης. Υπέρ Σχεδίαση Ποιότητα Λειτουργικότητα Οδική συμπεριφορά Ικανότητες εκτός δρόμου Κατανάλωση Κατά Έλλειψη ρεζέρβας Θόρυβος και κραδασμοί κινητήρα Πολύμηνη αναμονή παράδοσης Τεχνικά χαρακτηριστικά Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Crossover, επιβατικό Διαστάσεις: 4.180 Χ 1.765 Χ 1.595 χλστ Μεταξόνιο: 2.560 χλστ Απόσταση από το έδαφος: 170 χλστ Γωνία προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής: 20°/19°/35° Βάρος: 1.110 κιλά – Υβριδικό 1.160 κιλά Ρεζερβουάρ καυσίμων: 42 λτ – Υβριδικό 36 λτ Χώρος αποσκευών: 397/ 1.097λτ Κινητήρας: βενζίνης, ατμοσφαιρικός, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, 1.490 κ.εκ. Υβριδικό: θερμικός κινητήρας 92 ίππων – Ηλεκτροκινητήρας 580V, 80 ίππων Ισχύς: 125 ίπποι / 6.600 σαλ – Υβριδικό 116 ίπποι/5.500 σαλ Ροπή (Nm @ σαλ): 153 / 4.800 – 5.000 – Υβριδικό 120 Nm/3.800 σαλ Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων – Υβριδικό: CVT Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα τύπου McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας Τροχοί: 205/45/17 – Υβριδικό 215/55/17 Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,6 μ. Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 10,9΄΄ – Υβριδικό 11.2΄΄ Τελική ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα – Υβριδικό 170 χλμ/ώρα Μέση κατανάλωση (δοκιμής): 6,3λτ/100χλμ – Υβριδικό 4,9 λ/100 χλμ Εκπομπές CO2 (WLTP): 140,0 γρ/χλμ (άδεια 117γρ) – Υβριδικό 102 γρ/χλμ Τιμή: από 19.170 ευρώ (δοκιμής 22.170 ευρώ). Adblock test (Why?)