Βλέπω τα τελευταία χρόνια να καθιερώνεται όλο και περισσότερο η λέξη «ένθεος» , όταν αναφερόμαστε στους θρησκευόμενους. Μάλλον γιατί η πρόθεση εν, είναι συχνά το αντίθετο του στερητικού -α, οπότε , αρκετοί εκλαμβάνουν το ένθεος , ως το αντίθετο του άθεος. Όμως, η αντωνυμική σχέση μεταξύ των εννοιών ένθεος- άθεος, δεν είναι ούτε απόλυτη, ούτε αντίστροφη ούτε καν κλιμακωτή σε όλα τα σημασιολογικά τους πεδία. Όταν λέμε ένθεος, εννοούμε αυτόν που έχει μέσα του τον θεό,ή τον κατειλημμένο από τον θεό, τον δαιμονισμένο.
Εφόσον απορρίπτουμε την έννοια θεός ως ανόητη (μη νοούμενη), πως λέμε ότι κάποιος έχει μέσα του τον θεό; Πως κάνουμε την χάρη στους πιστούς, να τους αναβαθμίζουμε σημασιολογικά , σε οντότητες που έχουν μέσα τους κάτι που ορθολογικά απορρίπτουμε;Χώρια που είναι ένας όρος τον οποίο , ούτε καν οι ίδιοι οι πιστοί δεν χρησιμοποιούσαν, γιατί ήξεραν ( ή τουλάχιστον οι πιο παλιοί που μιλούσαν καλύτερα ελληνικά) την σημασία του. Μόνο για τους αγίους τους έχει νόημα αυτός ο όρος, ή για τους αρχαίους ήρωες. Η χρήση αυτού του όρου έξω από τα πλαίσια της λογοτεχνίας και της ποίησης, της τέχνης γενικότερα, είναι ένα γλωσσικό «μαργαριτάρι», το οποίο καλό θα είναι να σταματήσουμε πριν γενικευτεί. Και δεν μιλάω με όρους πολιτικώς ορθού λόγου, ( τι είναι «ιδεολογικά σωστό ή λάθος να λέμε») αλλά στο ότι κυριολεκτικά η χρήση της λέξης , για τον προσδιορισμό του πιστού, είναι λάθος. Ακριβέστερες λέξεις είναι όσες χρησιμοποιούσαμε όλοι έως χθες: πιστός, θρησκευόμενος, θεϊστής (ή ντεϊστής). |
|||
Α μπράβο! Πάντοτε μου ακουγόταν περίεργα η λέξη αυτή, κάτι δεν μου πήγαινε με το -εν! Άρα ένθεος θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν ο Χριστός, ο Ηρακλής, ο Αχιλλέας και άλλοι μυθολογικοί ημίθεοι σωστά; :-P
|
|||
ακριβώς, όπως και για τους αγίους. Αλλά και αυτό μόνο σε περιπτώσεις όπου το θείο μέσα τους έπαιρνε το τιμόνι της προσωπικότητάς τους ( πχ ένθεη μανία).
|
|||
που και αυτό βέβαια, εφόσον η νευροβιολογία έχει εξηγήσει τους μηχανισμούς μέθεξης, έκστασης κλπ είναι ανόητο να το χρησιμοποιείς. Μόνο ως ποιητική, λογοτεχνική και ιστορική έννοια έχει νόημα.
|
|||
Μα... το είπες και μόνη σου: Από τη συμπεριφορά του. Κάνει σαν δαιμονισμένος όταν θίγονται κάποια από τα πιστεύω του.
:p |
|||
Και το "άθεος" είναι εξίσου "λάθος".
Πώς μπορείς να μην έχεις κάτι που δεν υπάρχει; |
|||
Αυτό είναι για τους άντρες κυρίως: Φαντάζεσαι πόσες δολοφονίες έχουν να γίνουν αν λέμε ότι είμαστε άπιστοι, ε; :p
|
|||
Όσον αφορά τις λέξεις που χρησιμοποιούμε θέλω και γω να ρωτήσω τα εξής:
-Γιατί προτιμάμε τη λέξη "άθεοι" αντί του "άθρησκοι"; Δεν είναι η δεύτερη καλύτερη και πιο γενική; -Γιατί στον τίτλο μιλάμε για "Έλληνες"; δεν δέχεται η ομάδα μη Έλληνες που ζουν στην Ελλάδα; - Γιατί χρησιμοποιούμε λέξεις γένους αρσενικού μόνο; Δεν είναι λίγο παρωχημένο όλο αυτό; Υπάρχουν τρόποι να διατυπώνουμε προτάσεις χωρίς να αναγκάζουμε τις γυναίκες να ταυτίζονται με αρσενικές καταλήξεις |
|||
Ούτε άθεοι ούτε ένθεοι
|
|||
Ο αθρησκος δεν είναι άθεος. Πιστεύει ότι υπάρχουν θεοί αλλά ότι καμία θρησκεία δεν τα λέει σωστά.
|
|||
http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/search.html?lq=%22%CE%AC%CE%B8%CF%81%CE%B7%CF%83%CE%BA%CE%BF%CF%82+-%CE%B7+-%CE%BF%22&dq=
|
|||
Κατερίνα δεν πιστεύω στον ορθό πολιτικό λόγο, σε καμία περίπτωση, η γλώσσα είναι ένας ζωντανός οργανισμός , που δεν πρέπει να πετσοκόβεται σε ιδεολογικά «σωστές» και «λάθος» λέξεις. Από την άλλη όμως , συχνά χρησιμοποιούμε λέξεις λάθος, τα γνωστά μαργαριτάρια, που αρκετοί στο ίντερνετ την έχουν πια κάνει καραμέλα. Το θέμα είναι να το διορθώσουμε όλο αυτό πριν γενικευτεί. Ούτε καν οι ίδιοι οι πιστοί δεν χρησιμοποιούσαν αυτόν τον όρο για τον εαυτό τους γιατί ήξεραν ( ή τουλάχιστον οι πιο παλιοί που μιλούσαν καλύτερα ελληνικά) την σημασία του. Μόνο για τους αγίους τους είχε νόημα να την χρησιμοποιήσεις, ή για τους αρχαίους ήρωες. Έξω λοιπόν από τα πλαίσια της λογοτεχνίας, της ποίησης, της τέχνης εν γένει, αυτή η λέξη από κάθε άποψη, ακόμη και την άποψη του πιστού, δεν έχει νόημα να χρησιμοποιείται. Τώρα τα άλλα που λες, είναι νομίζω λεπτολογήματα και ευφυολογήματα που εμπίπτουν στον πολιτικώς ορθό λόγο και απελθέτω απ΄εμού το ποτήριον τούτο, άλλο η πολιτική ορθότητα, άλλο ο πολιτικώς ορθός λόγος ( που είναι μόνο για το ... ορθόν , για να το θέσω ευγενικά και για πουθενά αλλού)
|
|||
Μη χειροτερα!
|
|||
Για "ορθόν" και "σωστό" μίλησες εσύ και όχι εγώ. ¨Εβαλα ερωτήματα και απάντηση δεν πήρα παρά μόνο κάτι χαρακτηρισμούς που δεν τους αναγνωρίζω
|
|||
Κατερίνα ο άθρησκος , δεν είναι απαραίτητα άθεος, μπορεί να πιστεύει , αλλά να μην εντάσσει τον εαυτό του σε θρησκείες. Τα άλλα δύο είναι λεπτολογήματα για τα οποία έχουμε γράψει πολλά κατά καιρούς, δεν έχω χρόνο να σου απαντήσω, ας το κάνει κάποιος από τους παλιούς. (Αν ξαναρχίσει καμιά συζήτηση περί αντισεξιστικής γλώσσας και σεξιστικής γλώσσας και υφέρποντος ρατσισμού, θα κόψω τις φλέβες μου...).
|
|||
Θεωρείς το ρατσισμό και το σεξισμό "λεπτολογήματα" με τόσα θύματα που έχουν και τα δύο?????
Συγνώμη αλλά αυτό το χάλι δεν μπορώ να το ασπαστώ και αποχωρώ από την ομάδα |
|||
... μύγδαλα!
|
|||
Χαχαχαχαχα δεν πιστευω στα ματια μου!Ουπς!Μηπως δεν πρεπει να χρησιμοποιω την λεξη πιστευω; :-D
|
|||
Αναστασια τελευταια φορα που το λεω,το ενθεος οταν χρησιμοποιείται για να δηλωσει τον πιστό, είναι γλωσσικό μαργαριταρι, όπως όταν λέμε υπερ του δεοντος, το πετρωμενον φύγειν αδύνατον κλπ . Δεν είναι ιδεολογικό το θέμα αλλα -καθαρά και ξαστερα- θέμα σωστής χρήσης της γλωσσας μας σε γραμματικο, συντακτικο και λεξιλογικο επίπεδο.
|
|||
Το σχολιο μου ηταν κυριως για την αποχωρηση της "φιλης"και με λιγη δοση χιουμορ,επι του θεματος.
|
|||
Sto kalo na paei...afou apoxorei. Kai tora pou apoxorei, isos exei kai xrono na diavasei ligo, oti o ratsismos k o sexismos, kai ta antitheta, DEN sindeonte me ton atheismo. Kapios mporei na ine atheos KAI sexistis. Eukola...
|