Τι ψάχνουν οι Ολλανδοί στις κατασκευαστικές

Πάνω από 250 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι έχει επενδύσει από το 2018 μέχρι σήμερα το ολλανδικό επενδυτικό fund Reggeborgh, «χτίζοντας» τη θέση του στον εγχώριο κατασκευαστικό κλάδο, αρχικά μέσω της απόκτησης πακέτων μετοχών του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και εσχάτως και του ομίλου «Ελλάκτωρ». Πρόκειται για τη σημαντικότερη ένδειξη ότι, παρά τις παθογένειες και τα δομικά προβλήματα, ο ελληνικός κατασκευαστικός τομέας είναι ιδιαίτερα ελκυστικός σε ξένα funds, ιδίως μάλιστα αν το κόστος της εισόδου σε αυτόν είναι τόσο ελκυστικό όσο το περίπου 1,15 ευρώ ανά μετοχή που δύναται να καταβάλει το ολλανδικό fund για την εξαγορά του 12,55% του ομίλου «Ελλάκτωρ». Συμφωνία Με βάση τους όρους της συμφωνίας με τον κάτοχο του συγκεκριμένου ποσοστού, κ. Λεωνίδα Μπόμπολα, η Reggeborgh, η οποία διαχειρίζεται την προσωπική περιουσία της οικογένειας Βέσελς, τρίτης πλουσιότερης στην Ολλανδία, διατηρεί την προαίρεση (call option) να αποκτήσει το παραπάνω ποσοστό μετοχών οποιαδήποτε στιγμή το κρίνει σκόπιμο. Η δυνατότητα αυτή ισχύει για έξι μήνες ή 180 ημέρες μετά τη 10η Σεπτεμβρίου, όταν και πραγματοποιήθηκε η συγκεκριμένη συμφωνία. Το δε κόστος εκτιμάται ότι δεν θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η Reggeborgh έχει ήδη καταγράψει κέρδος από την κίνηση αυτή, καθώς η μετοχή της «Ελλάκτωρ» αυξήθηκε κατά σχεδόν 33% από τη γνωστοποίηση της συμφωνίας αυτής, κλείνοντας τη συνεδρίαση της Πέμπτης στο 1,4 ευρώ, καθώς στην αγορά εκλήφθηκε ως «ψήφος εμπιστοσύνης» στις προοπτικές της «Ελλάκτωρ». Το χαμηλό κόστος ήταν ασφαλώς ένα σημαντικό δέλεαρ, ιδίως μάλιστα από τη στιγμή που το συγκεκριμένο πακέτο κατέστη διαθέσιμο προς πώληση. Μέχρι πρόσφατα ο κ. Μπόμπολας εμφανιζόταν πεπεισμένος ότι θα επιστρέψει στα διοικητικά δρώμενα της «Ελλάκτωρ», μετά την αποπομπή του το 2018, στο πλαίσιο της ανάληψης της διοίκησης από τους αδελφούς Καλλιτσάντση.  Η πρόσφατη απόσυρση του διεθνούς εντάλματος σύλληψης, που είχε εκδοθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία εναντίον του, ενίσχυσε την πεποίθησή του αυτή. Αλλωστε, ακόμα και την περίοδο της έντονης ρήξης και των δημόσιων αντεγκλήσεων με την πλευρά των αδελφών Καλλιτσάντση, ο κ. Μπόμπολας δεν είχε κρύψει τη βούλησή του να βρεθεί πεδίο συνεργασίας, κάτι που ασφαλώς συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της διετίας που μεσολάβησε μέχρι σήμερα.  Οταν όμως φάνηκε ότι κάτι τέτοιο δεν επρόκειτο να συμβεί, επελέγη τελικά η οδός της πώλησης των μετοχών του, με τη Reggeborgh να προβάλει ως βασικός υποψήφιος αγοραστής, έχοντας ήδη ποσοστό 4,98% στον όμιλο από το καλοκαίρι του 2019. Το μεγάλο ερώτημα στην παρούσα φάση είναι ποιο είναι τελικά το κίνητρο των Ολλανδών επενδυτών, ιδίως από τη στιγμή που ελέγχουν ταυτόχρονα και το 30,26% του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σύμφωνα με ορισμένες χρηματιστηριακές πηγές, η Reggeborgh Invest ελέγχει στην πραγματικότητα πολύ υψηλότερο ποσοστό στον όμιλο «Ελλάκτωρ», το οποίο αποκτήθηκε μέσω άλλων funds, που ενήργησαν για λογαριασμό της κατά το προηγούμενο διάστημα. Ωστόσο, στην πρόσφατη ανακοίνωση σημειώνεται ότι η Reggeborgh Invest «δεν ελέγχει καμία άλλη οντότητα που να κατέχει άμεσα ή έμμεσα ποσοστό συμμετοχής στην «Ελλάκτωρ» Α.Ε.» Επιδίωξη Ανεξάρτητα από το ποσοστό που δύναται να αποκτήσει στην «Ελλάκτωρ», η Reggeborgh φαίνεται πως επιδιώκει στην παρούσα φάση να προσφέρει στον εαυτό της τον απαιτούμενο χρόνο προκειμένου να μελετήσει τις επόμενες κινήσεις της. Αυτό το νόημα είχε η εξάμηνη περίοδος προαίρεσης. Τα προβλήματα ρευστότητας της «Ακτωρ», θυγατρικής του ομίλου Ελλάκτωρ στις κατασκευές, είναι γνωστά, με το ταμειακό κενό να εκτιμάται σήμερα σε περίπου 100-110 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος των υποχρεώσεων αυτών αφορά προμηθευτές, καθώς τα δάνεια της εταιρείας έχουν αποπληρωθεί πλήρως μετά την έκδοση των ομολόγων των 670 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2019 και στις αρχές του 2020. Με την εταιρεία να αντιμετωπίζει τα προβλήματα αυτά, είναι σαφές ότι η Reggeborgh θα παρακολουθήσει στενά τις εξελίξεις, ώστε να διαπιστώσει αν η «Ακτωρ» θα αντιμετωπίσει κίνδυνο βιωσιμότητας ή αν θα κατορθώσει να ξεπεράσει τα προβλήματα, και αναλόγως θα πράξει.  Η διοίκηση της «Ελλάκτωρ» φέρεται να βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με τις τράπεζες για την εξασφάλιση ρευστότητας της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ, η οποία κρίνεται ότι θα είναι επαρκής για την αποφυγή των… χειρότερων. Μια πιθανή είσοδος της Reggeborgh στο μετοχικό κεφάλαιο της «Ελλάκτωρ» αναμφίβολα λειτουργεί θετικά προς την κατεύθυνση αυτή. Εκτός κι αν η πρόθεση του ολλανδικού fund είναι να λειτουργήσει επιθετικότερα και να δρομολογήσει διοικητικές αλλαγές, σε συνεργασία και με τους άλλους θεσμικούς επενδυτές που έχουν τοποθετηθεί στον όμιλο και μέχρι σήμερα στηρίζουν την παρούσα διοίκηση. Η στρατηγική της Reggeborgh στην ελληνική αγορά  Η οικογένεια  Βέσελς έχει μακρά εμπειρία και παρουσία στον κατασκευαστικό κλάδο μέσω του ολλανδικού ομίλου VolkerWessels, που αποτελεί το σημερινό «όχημα» των δραστηριοτήτων της.  Ως εκ τούτου, η εμπλοκή της, και μάλιστα με κομβικό τρόπο, στα κατασκευαστικά δρώμενα της ελληνικής αγοράς έχει βαρύνουσα σημασία, καθώς δεν πρόκειται για κάποιο fund του χρηματοπιστωτικού κλάδου που προτίθεται να κερδοσκοπήσει. Συμπεράσματα Αν και η Reggeborgh Invest δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της, η μέχρι σήμερα παρουσία της στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσφέρεται για κάποια συμπεράσματα. Η εταιρεία πρωτοεισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας εξαγοράζοντας τα ποσοστά που διέθετε η οικογένεια Κάμπα. Συνολικά απέκτησε το 9,4% της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δαπανώντας περί τα 40 εκατ. ευρώ. Στην συνέχεια αύξησε το ποσοστό αυτό σε 13% αγοράζοντας επιπρόσθετα πακέτα, ενώ πέρυσι τον Μάρτιο ήρθε σε συμφωνία με το fund York Capital προκειμένου να εξαγοράσει ποσοστό 17% της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μια συμφωνία που υπολογίζεται ότι κόστισε περίπου 90 εκατ. ευρώ. Τον φετινό Μάρτιο, και αφού ολοκληρώθηκε η συμφωνία με τον όμιλο York, η Reggeborgh προχώρησε σε νέα εξαγορά μετοχών της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε συνεννόηση με τον Γ. Περιστέρη, νυν πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, ο οποίος διαθέτει το 16% του ομίλου. Συνολικά υπολογίζεται ότι για την απόκτηση του 30,26% της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το ολλανδικό fund έχει δαπανήσει ένα ποσό της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ. Πλειοψηφία Αξίζει να σημειωθεί ότι η Reggeborgh δεν επιθυμούσε σε καμία περίπτωση να αποκτήσει την καταστατική πλειοψηφία (33%) της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ ακόμα και σήμερα δεν έχει καν τοποθετήσει κάποιο δικό της μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας. Πρόκειται για τον ορισμό του «παθητικού» επενδυτή, προσώρας τουλάχιστον. Δεν αποκλείεται την ίδια στρατηγική να ακολουθήσει και με την περίπτωση του ομίλου Ελλάκτωρ. Σίγουρα, όμως, η απόκτηση σημαντικών μεριδίων και στους δύο ομίλους δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια πληθώρα στρατηγικών, ακόμα και εκείνη της συγχώνευσης, έστω κι αν, όπως ομολογούν στελέχη της αγοράς, κάτι τέτοιο φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο έως απίθανο στην παρούσα φάση, καθώς θα προσέκρουε στις διατάξεις περί ανταγωνισμού. Αυτήν την περίοδο, άλλωστε, η Reggeborgh Invest ολοκληρώνει μια άλλη σημαντική επιχειρηματική κίνηση, καθώς πρόκειται να αποκτήσει το σύνολο των μετοχών της VolkerWessels προκειμένου να την εξαγάγει από το χρηματιστήριο του Αμστερνταμ στην Ολλανδία. Η δε τιμή αγοράς ανά μετοχή είναι 22 ευρώ, κόστος πολλαπλάσιο των ελληνικών ομίλων. Για παράδειγμα, η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαπραγματεύεται πάνω από τα 6 ευρώ. Περιουσία Σύμφωνα με στοιχεία του Quote500, η οικογένεια Βέσελς διαθέτει προσωπική περιουσία ύψους 3,6 δισ. ευρώ, την οποία διαχειρίζεται το family fund Reggeborgh Invest. Βασικά «πρόσωπά» του είναι οι κόρες του Ντικ Βέσελς, Γκέριτα και Ινγκε. Ο Βέσελς απεβίωσε το 2017. Η VolkerWessels είναι ένας από τους σημαντικότερους κατασκευαστικούς ομίλους στην περιοχή της Βορειοδυτικής Ευρώπης, διαθέτοντας, πέραν της Ολλανδίας, σημαντική παρουσία και στις αγορές της Μεγ. Βρετανίας (ιδίως σε οικοδομικά – οικιστικά έργα), της Γερμανίας και της Β. Αμερικής (ΗΠΑ, Καναδάς). Το 2019 κατέγραψε τζίρο 6,6 δισ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη της τάξεως των 270 εκατ. ευρώ, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο διαμορφώνεται σε σχεδόν 9 δισ. ευρώ. Η εταιρεία απασχολεί 17.000 εργαζομένους και αποτελείται από 120 εταιρείες. Στα 5 δισ. ετησίως υπολογίζεται η αξία των έργων έως το 2030  Η διαφαινόμενη είσοδος της Reggeborgh και ως στρατηγικού επενδυτή του ομίλου «Ελλάκτωρ», πέραν της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θεωρείται πρόθεση του ολλανδικού fund να κεφαλαιοποιήσει τις θετικές προοπτικές που προκύπτουν συνολικά για τον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο την προσεχή δεκαετία. Ισχυρό κίνητρο  Τα 32 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης για την αντιμετώπιση των συνεπειών από την πανδημία αποτελούν ένα ισχυρό κίνητρο για να επενδύσει κανείς στον κλάδο, ο οποίος προσδοκά επίσης σε μέρος του νέου ΕΣΠΑ των περίπου 20 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2027, δεκάδες έργα ΣΔΙΤ (κτιριακά, οδικά και διαχείρισης απορριμμάτων) και ασφαλώς τα έργα του ιδιωτικού τομέα, προεξάρχοντος του Ελληνικού των 8 δισ. ευρώ. Συνολικά υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 70 δισ. ευρώ θα μπορούσαν να αφορούν τις κατασκευαστικές εταιρείες, εφόσον συνυπολογιστούν και τα ενεργειακά έργα (ΑΠΕ, αποθήκευσης ενέργειας κ.λπ.), αλλά και τα έργα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος, τα οποία αποτελούν βασικό τμήμα της στρατηγικής που έχει εκπονήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έξοδο από την οικονομική κρίση της πανδημίας.Είναι προφανές ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο όμιλος «Ελλάκτωρ» θα διεκδικήσουν ένα σημαντικό μέρος της παραπάνω πίτας, η οποία, θεωρητικά, ανέρχεται σε πάνω από 5 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Πρόκειται για ποσά που ξεπερνούν κατά πολύ ακόμα και τη «χρυσή» περίοδο του κλάδου, δηλαδή τα χρόνια που προηγήθηκαν των Ολυμπιακών Αγώνων, όταν όμως ο αριθμός των εταιρειών της ανώτατης εργοληπτικής τάξης ήταν διψήφιος… Με βάση τις μέχρι σήμερα εξαγγελίες, η προθεσμία υποβολής των σχεδίων ανάκαμψης και ανθεκτικότητας από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. λήγει στις 30 Απριλίου 2021. Ωστόσο, οι χώρες ενθαρρύνονται να υποβάλουν τα προκαταρκτικά προσχέδιά τους από τις 15 Οκτωβρίου 2020.Ασφαλώς η διαχείριση ενός τέτοιου όγκου κεφαλαίων σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα αποτελεί ένα τιτάνιο εγχείρημα σε μια χώρα η οποία έχει «παράδοση» στην αδυναμία απορρόφησης κονδυλίων. Μάλιστα, στην περίπτωση του Ταμείου Ανάκαμψης, τα 2/3 των κεφαλαίων –ή σχεδόν 22 δισ. ευρώ– θα πρέπει να έχουν συμβασιοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2022 και τα υπόλοιπα 10 δισ. ευρώ έως τα τέλη του 2023. Διαγωνισμοί Οπως ανέφερε ο κ. Αν. Καλλιτσάντσης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου «Ελλάκτωρ», στο συνέδριο του Economist στα μέσα της εβδομάδας, «μέσα σε τρία χρόνια θα πρέπει να έχουν γίνει προκηρύξεις, διαγωνισμοί, αξιολογήσεις και συμβάσεις. Ολο αυτό από μόνο του είναι άθλος, γιατί ο χρόνος είναι ελάχιστος για επενδύσεις αυτού του συνολικού ύψους, με δεδομένες τις παθογένειες της ελληνικής πραγματικότητας. Αν σε όλα αυτά τα βήματα προστεθούν οι όποιες δικαστικές προσφυγές, η επίτευξη του χρονοδιαγράμματος των τριών χρόνων θα είναι θαύμα».Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε πρόσφατα και ο κ. Πέτρος Σουρέτης, διευθύνων σύμβουλος της Intrakat. Οπως ανέφερε στη φετινή ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων της εισηγμένης, «τα εθνικά σχέδια ανάκαμψης δεν είναι έτοιμα, δεν υπάρχουν ώριμες προτάσεις, ενώ παράλληλα οι ελληνικές τράπεζες, παρά τη στήριξη και τα κονδύλια που τους διετέθησαν, εμφανίζονται από απρόθυμες έως αρνητικές να στηρίξουν με ευέλικτες διαδικασίες την πραγματική οικονομία». Πάντως, η κυβέρνηση επιχειρεί να βελτιώσει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις. Το σχέδιο νόμου, που αναμένεται από την άνοιξη, αναμένεται να κατατεθεί προς δημόσια διαβούλευση προς το τέλος του μήνα.Θα προβλέπει τη δυνατότητα παρακολούθησης των διαδικασιών. Μεταξύ άλλων, θα προβλέπει τη μείωση των σταδίων ενός διαγωνισμού, όπου επιτρέπεται η προσφυγή σε ένα, από τρία σήμερα, ενώ θα επιχειρείται και η εξάλειψη του φαινομένου των υπερβολικά υψηλών εκπτώσεων. Στελέχη του κλάδου σημειώνουν επίσης ότι απαιτούνται κι άλλα βήματα, πέραν των διαγωνισμών. Let's block ads! (Why?)