Εισαγωγικές τοποθετήσεις του υπουργού ΠΕΝ, κ. Κ. Χατζηδάκη και του υφυπουργού ΠΕΝ, κ. Γ. Θωμά στην παρουσίαση του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας»

Εισαγωγικές τοποθετήσεις του υπουργού ΠΕΝ, κ. Κ. Χατζηδάκη και του υφυπουργού ΠΕΝ, κ. Γ. Θωμά στην παρουσίαση του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας»  Εισαγωγικές τοποθετήσεις του υπουργού ΠΕΝ, κ. Κ. Χατζηδάκη και του υφυπουργού ΠΕΝ, κ. Γ. Θωμά στην παρουσίαση του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός της περιβαλλοντικής νομοθεσίας» Εισαγωγική τοποθέτηση του κ. Χατζηδάκη: Θα προσπαθήσω να κάνω μια όσο πιο σύντομη και περιεκτική παρουσίαση γίνεται αυτού του βασικού περιβαλλοντικού νομοσχεδίου της κυβέρνησης. Ένα νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Βασικός στόχος του νομοσχεδίου αυτού είναι να αντιμετωπιστούν μια σειρά από προβλήματα, τα οποία στον τομέα της περιβαλλοντικής νομοθεσίας δημιουργούν προβλήματα αφ’ ενός στην επενδυτική δραστηριότητα και αφ’ ετέρου στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Στην πραγματικότητα, με αυτό το νομοσχέδιο πάμε να πετύχουμε αυτό που όλοι διακηρύσσουμε: το στόχο της βιώσιμης ανάπτυξης. Δηλαδή μιας ανάπτυξης που θα ενθαρρύνεται, αλλά την ίδια στιγμή δεν θα ζημιώνει το περιβάλλον. Και αυτό επιδιώκουμε να το κάνουμε με 9 διαφορετικές παρεμβάσεις, τις οποίες τις βλέπετε και στις οποίες νομίζω ότι δεν χρειάζεται να αναφερθώ σε τίτλους για να κερδίζουμε χρόνο. Θα περάσω στην ανάλυση των επιμέρους κεφαλαίων. Ξεκινάω από την απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων. Το πρόβλημα, όπως το είχα ζήσει και ως υπουργός Ανάπτυξης όταν είχαμε ξεκινήσει τότε την προσπάθεια για το νόμο πλαίσιο της απλούστευσης των αδειοδοτήσεων, ήταν και είναι ότι υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα καθυστερήσεων στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις. Δηλαδή ξέρουμε από τις επιχειρήσεις ότι υπάρχουν άδειες που καμιά φορά για να εκδοθούν χρειάζονται 6 ή και 8 χρόνια. Αυτό δεν προκύπτει, αν διαβάσει κανείς αυστηρά τη νομοθεσία, αλλά το γνωρίζουν όλοι οι παροικούντες στην Ιερουσαλήμ. Με δεδομένο ότι η Ελλάδα ήταν το 2018 η τελευταία χώρα στον πλανήτη σε επενδύσεις ως ποσοστό του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος με την εξαίρεση όλων των χωρών εκείνων που είχαν δηλώσει πτώχευση, ή των χωρών που ήταν σε εμπόλεμη κατάσταση, αυτό δεν μπορεί φυσικά να συνεχιστεί. Γι’ αυτό το λόγο πάμε σε μια επιτάχυνση, μετά από συζήτηση και με την αγορά και με τις αρμόδιες υπηρεσίες. Ποιες είναι οι λύσεις που πάμε να δώσουμε; Το πρώτο είναι ότι περιορίζουμε τις προθεσμίες. Ήδη οι προθεσμίες έχουν περιοριστεί και από προηγούμενες παρεμβάσεις. Θα περιοριστούν περαιτέρω, προκειμένου να γλιτώνουμε όσο περισσότερο χρόνο μπορούμε. Δεύτερον, θα περιοριστούν τα στάδια. Θα δείτε μια συγκριτική παρουσίαση των σταδίων. Γίνεται μια σημαντική εξοικονόμηση χρόνου από τον περιορισμό των σταδίων. Φυσικά πάντοτε σεβόμενοι το ενωσιακό δίκαιο, τις προθεσμίες για τη διαδικασία διαβούλευσης, που είναι και οι μόνες προθεσμίες που τίθενται από το ενωσιακό δίκαιο, τις πρακτικές των άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Θέτουμε μια σειρά από προθεσμίες, οι οποίες όλες θεωρούνται άπρακτες με την παρέλευσή τους, άρα θεωρείται θετική η γνωμοδότηση της διοίκησης εάν δεν εκφραστεί. Εξαιρέσει βασικά δύο περιπτώσεων, της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και της Δασικής Υπηρεσίας για τις οποίες λόγω και των ειδικών νόμων που υπάρχουν και της νομολογίας στο Συμβούλιο της Επικρατείας ακολουθούμε μια άλλη γραμμή. Δηλαδή εάν παρέλθει η προθεσμία που τάσσεται σε αυτές τις δυο υπηρεσίες, δεν περιμένουμε, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα επ’ άπειρον προκειμένου να γνωμοδοτήσουν, αλλά παραπέμπεται το θέμα στο Κεντρικό Συμβούλιο Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων (ΚΕΣΠΑ) και το θέμα λύνεται εκεί χωρίς να χάνεται ο χρόνος, που χανόταν μέχρι σήμερα. Κάνουμε με αυτό τον τρόπο μια πολύ σημαντική εξοικονόμηση. Εμείς περιμένουμε ότι εάν το πράγμα λειτουργήσει σωστά, μπορεί να πάμε και σε 150 ενδεχομένως και σε 120 μέρες για μια έκδοση άδειας, πράγμα το οποίο θα είναι μια επανάσταση ουσιαστικά στη χώρα. Εκτός από αυτό εισάγουμε το θεσμό των ιδιωτών αξιολογητών. Εσείς που ασχολείστε με το ρεπορτάζ ξέρετε ότι για πρώτη φορά υπήρχε μια πρόβλεψη για ένα προεδρικό διάταγμα για το ζήτημα αυτό από το Νόμο 4014 του 2011. Δεν έχει εκδοθεί αυτό το προεδρικό διάταγμα, αλλά δεν υπάρχει και καμία πρωτοβουλία ως προς αυτό. Εμείς επισήμως θεσμοθετούμε αυτή τη διαδικασία. Εμπλέκεται ή μπορεί να εμπλακεί- γιατί είναι θέμα του ιδιώτη επενδυτή- ιδιώτης αξιολογητής από την αρχή της διαδικασίας. Προφανώς η δημόσια διοίκηση έχει στο ακέραιο τα δικαιώματά της και θα τα ασκεί εκεί που προβλέπεται από το νόμο για τον έλεγχο, όποτε απαιτείται ο έλεγχος κατά την εξέλιξη της διαδικασίας. Αλλά ο ιδιώτης αξιολογητής με το outsourcing που θεσπίζουμε είναι ένας άλλος δρόμος, έτσι ώστε να προχωρεί γρήγορα η διαδικασία.   Η τέταρτη παρέμβαση που κάνουμε είναι η επέκταση της ισχύος της άδειας από τα 10 στα 15 χρόνια και αν υπάρχει και ΕΜΑΣ δίνουμε ακόμη 4 χρόνια, που είναι το Ειδικό Οικολογικό Πιστοποιητικό που ισχύει με βάση και τις προβλέψεις του ενωσιακού δικαίου.   Διευκολύνουμε επίσης- και αυτή είναι η πέμπτη παρέμβαση- την τροποποίηση. Έτσι ώστε να μη χρειάζεται κάθε φορά που υπάρχει η τροποποίηση να έχουμε ουσιαστικά μια καινούργια ΑΕΠΟ, αλλά να γίνεται με πιο ελαφρές διαδικασίες.   Τέλος θέτουμε τις βάσεις- μόλις είναι έτοιμα τα κεντρικά συστήματα σε επίπεδο κυβερνητικό- να υπάρχει μια ενιαία άδεια, σε ένα one-stop-shop, το οποίο θα καλύπτει όλες τις διαδικασίες προκειμένου να μην ταλαιπωρούνται οι επενδυτές και η διαδικασία να είναι απλή.   Αυτές είναι οι παρεμβάσεις: Περιορισμός των προθεσμιών, περιορισμός των σταδίων με όλα αυτά που είπα για το ΚΕΣΠΑ, την Αρχαιολογία και τις δασικές υπηρεσίες, πιστοποιημένοι ιδιώτες αξιολογητές, επέκταση ισχύος από 10 σε 15 χρόνια, διευκόλυνση των τροποποιήσεων, ενιαία άδεια.   Να προσθέσω ότι αναβαθμίζεται το Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ). Αν θέλετε θα σας απαντήσει ο κ. Αραβώσης περαιτέρω. Το ίδιο συμβαίνει και με τις διαδικασίες των ΑΠΕ, για τις οποίες θα μιλήσει ο κ. Θωμάς.   Προχωρώ στο ζήτημα των προστατευόμενων περιοχών, για το οποίο έχει γίνει ιδιαίτερη συζήτηση το τελευταίο διάστημα. Τι κάνουμε; Υιοθετούμε ένα ευρωπαϊκό μοντέλο. Παραμένουν φυσικά οι περιοχές έτσι όπως τις ξέρουμε, παραμένουν τα πάρκα, παραμένουν οι δρυμοί, παραμένει ο περιβαλλοντικός χάρτης, όπως τον γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Αλλά την ίδια στιγμή απαντούμε σε μια σειρά από υπαρκτές αδυναμίες του συστήματος- εκτός και εάν κάνω λάθος ότι δεν είναι αδυναμία του συστήματος, ότι με 8 εκατ. ευρώ λειτουργικές δαπάνες προσπαθούμε να καλύψουμε το 40% περίπου της επιφάνειας της χώρας, 8 εκατ. ετησίως. Δεν ξέρω εάν πρέπει να είμαστε περήφανοι γι’ αυτό. Ως Πολιτεία εννοώ. Ή εάν πρέπει να είμαστε περήφανοι ως Πολιτεία για το ότι δεν υπάρχει κεντρικός φορέας διαχείρισης της κατάστασης και υπάρχουν 36 διάσπαρτα Διοικητικά Συμβούλια, τα οποία επιχειρούν χωρίς κεντρικό συντονισμό και χωρίς πόρους, να αντιμετωπίσουν ένα ζήτημα πάρα πολύ σοβαρό για το οποίο υπάρχουν επανειλημμένως παραπομπές της Ελλάδος στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.   Δεν κατηγορούμε κανέναν για όλα αυτά. Εμείς προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα και επομένως κανένας δεν πρέπει να αισθάνεται ένοχος όταν εμείς περιγράφουμε ένα πρόβλημα. Δεν είμαστε εισαγγελείς. Πολιτική κάνουμε και προσπαθούμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα, διότι ξέρουμε ότι εάν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση ο λογαριασμός θα έρθει σε εμάς και αυτοί που σήμερα μας κάνουν κριτική για το ότι δρούμε, θα μας κάνουν στο τέλος και κριτική για το ότι δεν δράσαμε. Ποια είναι η λύση; Παραμένει το σύστημα, όπως σας είπα, με τις περιοχές και με τα πάρκα. Δημιουργείται ένας κεντρικός Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ), που είναι μετεξέλιξη του σημερινού ΕΚΠΑΑ, δεν είναι ένας καινούργιος δηλαδή οργανισμός, αλλά το ΕΚΠΑΑ παίρνει σάρκα και οστά με δυο πυλώνες. Φυσικό περιβάλλον από τη μια και κλιματική αλλαγή από την άλλη. Και επίσης κάνοντας αυτό, ανταποκρινόμαστε στο αίτημα των ίδιων των φορέων- μεταξύ των οποίων και κάποιοι που σήμερα καταγγέλλουν- του 2016 που ζήτησαν να γίνει κάτι τέτοιο. Δεν το έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση. Το κάνουμε εμείς. Ελπίζω να αναγνωριστεί. Τι κάνουμε λοιπόν; Δημιουργούμε αυτό το φορέα. Ο φορέας αυτός αφού στελεχωθεί- και θα στελεχωθεί πολύ γρήγορα- και αφού αποκτήσει και ένα Συμβούλιο, το οποίο θα είναι υψηλού κύρους, θα συνάψει αμέσως από τη μια πλευρά μνημόνια συνεργασίας με τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και με το Λιμενικό για τα θέματα της φύλαξης, με συγκεκριμένες υποχρεώσεις και θα συνάψει επίσης και προγραμματικές συμβάσεις με τις Περιφέρειες και με Δήμους όπου χρειάζεται για τα τεχνικά έργα, σε επιμέρους περιοχές και για έργα ήπιας ανάπτυξης, όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και προφανώς, οι Περιφέρειες και οι Δήμοι θα χρηματοδοτούνται σχετικά μέσω του καινούργιου Οργανισμού, διότι ο στόχος μας είναι όπως είπα προηγουμένως, όχι απλά να σεβόμαστε το περιβάλλον και τις προστατευόμενες περιοχές, αλλά να ενισχύσουμε την προστασία τους. αυτοί που μας κάνουν κριτική λοιπόν, μη σπεύδουν, διότι μας βάζουν τον πήχη πάρα πολύ χαμηλά. Και θα τον περάσουμε άνετα. Τι άλλο κάνουμε; Στο πλαίσιο μιας καλύτερης λειτουργίας, πιο αποτελεσματικής- διότι παντού στη Δημόσια Διοίκηση πρέπει να εφαρμόζεις αρχές management- καταργούμε αυτά τα 36 Διοικητικά Συμβούλια των Φορέων Διαχείρισης και στη θέση τους δημιουργούνται 24 αποκεντρωμένες δομές, οι οποίες υπάγονται στον ΟΦΥΠΕΚΑ και είναι περίπου αντίστοιχες με τα διαχειριστικά σχέδια που αυτή την ώρα εκπονούνται για να καλύψουν όλες αυτές τις περιοχές της χώρας. Στο πλαίσιο κάθε μιας από αυτές τις 24 δομές, θα λειτουργεί μια ειδική Επιτροπή που θα βασίζεται στη συμμετοχικότητα και θ’ αποτελείται από εκπροσώπους της επιστημονικής κοινότητας, των περιβαλλοντικών οργανώσεων και της αυτοδιοίκησης, που θα έχει ουσιαστική συμβολή στην πολιτική προστασίας των περιοχών. Αλλά υπόλογο στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι το Υπουργείο και το κράτος, το οποίο δικαιούται να ασκήσει την πολιτική του. Εκτός εάν κάνω λάθος και κάποιος πρέπει να μου το υποδείξει. Η στελέχωση του νέου σχήματος (Γενικοί Διευθυντές και Διευθυντές) θα γίνει αμέσως, βάσει αξιολόγησης από το ΑΣΕΠ και η βάση στελέχωσης των 24 αυτών μονάδων σε όλη τη χώρα θα είναι οι σημερινοί υπηρετούντες υπάλληλοι στους φορείς- κυκλοφόρησε ότι θ’ απολυθούν- μετά από αξιολόγηση φυσικά του ΑΣΕΠ, διότι αυτή είναι η φιλοσοφία του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης. Οι καλοί θα μείνουν και θα βοηθήσουν τη δουλειά και θα γίνει μια πιο ουσιαστική δουλειά. Το μοντέλο, που προωθούμε, προσιδιάζει σε πολλά ευρωπαϊκά σχήματα. Παρακαλώ να μελετήσετε ιδιαίτερα το μοντέλο της Φινλανδίας και της Ιρλανδίας και παρακαλώ αυτούς που κάνουν κριτική να τα μελετήσουν, μήπως κάτι τους θυμίζει αυτό το οποίο σήμερα προτείνουμε. Περνάω στο θέμα της αντιμετώπισης του προβλήματος των δασικών χαρτών. Έχω επαινέσει την προηγούμενη κυβέρνηση, για το ότι ανέλαβε την πρωτοβουλία να προχωρήσει τους δασικούς χάρτες, που για πολλές δεκαετίες δεν είχαν προχωρήσει. Το επαναλαμβάνω, αλλά το όλο εγχείρημα προχώρησε με λάθος τρόπο. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε στο 50% περίπου της χώρας, 160.000 αντιρρήσεις. Το 2018 και 2019 εξετάστηκαν 10.000 αντιρρήσεις, αν κάνετε τους υπολογισμούς χρειαζόμαστε συνολικά 27 χρόνια για να κλείσει το θέμα των αντιρρήσεων στο 50% της επικράτειας. Και άλλα 27 ενδεχομένως για το υπόλοιπο 50%. Δεν νομίζω ότι μας τιμά ως ευρωπαϊκή χώρα, ούτε δείχνει περιβαλλοντική ευαισθησία αυτή η πραγματικότητα. Επίσης υπογραμμίζω ότι ακόμα και αν κάποιος ιδιοκτήτης δικαιωθεί σε μια αντίρρηση που υποβάλλει, πρέπει να περιμένει να κλείσει ολόκληρος ο νομός, ολόκληρη η περιφερειακή ενότητα, προκειμένου να αξιοποιήσει το χωράφι του. Αν αυτό δεν είναι απαλλοτρίωση της περιουσίας, τι είναι; «Δικαιώνομαι, αλλά δε μπορώ να κάνω τίποτα και περιμένω 27 χρόνια ενδεχομένως για να κάνω κάτι με την περιουσία μου». Τι κάνουμε; Κάνουμε βασικά τρία πράγματα. Πρώτον, αυξάνουμε τον αριθμό των Επιτροπών και συνδέουμε την αμοιβή τους με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους. Δηλαδή για να πληρώνονται θα πρέπει να εκδικάζουν συγκεκριμένες αντιρρήσεις, γιατί πρέπει να αξιοποιούμε σωστά τα χρήματα των φορολογουμένων. Δεύτερον, δίνουμε τη δυνατότητα στους πολίτες που δικαιώνονται όταν υποβάλλουν μια αντίρρηση, να αξιοποιούν τα χωράφια τους, τα κτήματά τους, την περιουσία τους αμέσως χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν ένα τέταρτο του αιώνος προκειμένου να το κάνουν. Και το τρίτο και σημαντικότερο, είναι ότι το κράτος σταματά να είναι Ιανός. Σταματά να εμφανίζεται με δυο πρόσωπα. Και σε όλες τις περιπτώσεις που αφορούν προ του 1975, για τις οποίες έχει εκδοθεί πράξη της Διοίκησης που αναγνωρίζει ότι ένα κτήμα δεν είναι δάσος και υπάρχει σφραγίδα της ελληνική κυβέρνησης για το συγκεκριμένο θέμα, τότε ο πολίτης μπορεί να αξιοποιήσει την περιουσία του και αν είναι αγρότης μπορεί να συνεχίσει να καλλιεργεί το κτήμα του. Για ποιες περιπτώσεις πρόκειται για να είμαστε σαφείς. Πρόκειται για 4 περιπτώσεις: Πρόκειται για τα περιβόητα εποικιστικά. Τι εννοώ: Ήρθαν πρόσφυγες, τους έδωσε ο Νικόλαος Πλαστήρας, ο Ελευθέριος Βενιζέλος, κάποια κτήματα να τα χρησιμοποιήσουν, να τα καλλιεργούν. Τα καλλιεργούσαν τόσα χρόνια οι άνθρωποι, αλλά το 2017 ήρθε η ελληνική Πολιτεία και θυμήθηκε μετά από πολλές δεκαετίες ότι «αυτό που βλέπετε μπροστά σας και είναι χωράφι, δεν είναι χωράφι, σας απατούν τα μάτια σας, είναι δάσος. Κι εγώ επειδή το θυμήθηκα μετά από 80 χρόνια σας το παίρνω, δε μπορείτε να το αξιοποιείτε και ξεχάστε ό,τι ξέρατε για τόσον καιρό. Το ότι σας το είπε η Ελληνική Δημοκρατία επί πολλές δεκαετίες, καμία σημασία δεν έχει». Το ίδιο αφορά στους αναδασμούς. Υπάρχουν αγρότες οι οποίοι συμμετείχαν σε προγράμματα αναδασμών προκειμένου να στηριχθεί η γεωργία- απ’ τον Ελευθέριο Βενιζέλο ακόμα, τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, στη Θεσσαλία- σε άλλες περιοχές, στη Μακεδονία. Προχώρησαν για χρόνια αξιοποιώντας τα χωράφια τους και παίρνοντας επιδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τα χωράφια αυτά με δηλώσεις της Ελλάδος, της ίδιας της ελληνικής Δημοκρατίας στις Βρυξέλλες, με υπογραφές Υπουργών, Γενικών Γραμματέων, προέδρων του ΟΠΕΚΕΠΕ, πολλά χρόνια. Έπαιρναν επιδοτήσεις όλα αυτά τα χωράφια και κάποια στιγμή έρχονται οι δασικοί χάρτες και σου λένε, όλα αυτά τα ρύζια, τα βαμβάκια, οτιδήποτε έχετε και καλλιεργείτε, είναι δάσος αλλά κρύβεται και δεν το καταλαβαίνετε. Αυτό επίσης το αντιμετωπίζουμε. Αντιμετωπίζουμε επίσης την περίπτωση των απαλλοτριώσεων, που έγιναν με σκοπό την αγροτική αποκατάσταση. Το Ελληνικό Δημόσιο βάσει των προβλέψεων του σχετικού άρθρου του Συντάγματος, έκανε απαλλοτριώσεις. Τις έκανε με σφραγίδα των Δικαστηρίων, αποδόθηκαν τα κτήματα για καλλιέργεια και ανακάλυψε εκ των υστέρων ότι είναι δάση. Και βεβαίως το ίδιο αφορά και άδειες του ίδιου του Υπουργού Γεωργίας ή του Νομάρχη για μεταβίβαση κλήρου. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις των διοικητικών πράξεων, το ίδιο το Ελληνικό Δημόσιο έχει πει επισήμως ότι δεν είναι δάσος. Αναγνωρίζεται αυτή η απόφαση και απαλλάσσουμε τους πολίτες από μια μεγάλη ταλαιπωρία για αντιρρήσεις σχετικά με το δασικό χαρακτήρα. Όπως καταλαβαίνετε, μιλάμε για κατά φαντασία δάσος και για μια προσβολή της κοινής λογικής. Η κυβέρνηση έχει πολύ μεγάλη ευαισθησία για το συγκεκριμένο ζήτημα γι’ αυτό και αγωνιωδώς προσπαθούμε να εκκινήσουμε ένα πρόγραμμα 245 εκατ. ευρώ, που από το 2015 μέχρι την ανάληψη της εξουσίας από τη Νέα Δημοκρατία δεν είχε καμία απορρόφηση και καμία συμβασιοποίηση. Μηδέν, επί 4 χρόνια. Προσπαθούμε σε συνεργασία και με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Υπουργείο Ανάπτυξης να το τρέξουμε, αλλά θα επιχειρήσουμε μαζί και με ένα μεγάλο κοινωφελές ίδρυμα ελληνικό να τρέξουμε και ένα Εθνικό Σχέδιο Αναδασώσεων. Για το πραγματικό δάσος, για το δάσος με δέντρα, όχι για το δάσος με τσιμέντα ούτε με ρύζι ούτε με σιτάρι. Αυτά πρέπει να τα ξεκαθαρίσουμε, διότι είμαι υπουργός Περιβάλλοντος, του πραγματικού Περιβάλλοντος και όχι του κατά φαντασίαν. Πρέπει να είμαστε με τα πόδια στη γη και να κάνουμε κανονική συζήτηση σ’ αυτό τον τόπο. Θέλω να μιλήσω επίσης για τις οικιστικές πυκνώσεις. Εκεί υπήρξε μια πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία προσέκρουσε σε μια απόφαση του ΣτΕ, το οποίο θεώρησε αντισυνταγματική τη ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ. Βλέπετε τις ρυθμίσεις τις οποίες θα κάνουμε. Ανταποκρινόμαστε στην απόφαση του ΣτΕ- τη σεβόμαστε φυσικά- γίνεται εκ νέου ανάρτηση των δασικών χαρτών με τις περιοχές που είχαν εξαιρεθεί ως οικιστικές πυκνώσεις. Είναι η απόφαση 685/19, την οποία σεβόμαστε και στο πνεύμα και στο γράμμα και εκδίδεται Προεδρικό Διάταγμα, στο οποίο θα καθορίζονται τα κριτήρια κατοικίας εντός των δασικών εκτάσεων, με τήρηση των συνταγματικών επιταγών και τη διαφύλαξη του δασικού ισοζυγίου, μπορούν υπό όρους να τακτοποιούνται για 30 χρόνια, με βάση το νόμο για τα αυθαίρετα. Πάντοτε πρέπει να έχετε κάτι υπ' όψιν: Δε θα προχωρήσουμε ερήμην του ΣτΕ και γι’ αυτό για τον καθορισμό των συγκεκριμένων κριτηρίων, ο νόμος προβλέπει Προεδρικό Διάταγμα το οποίο προφανώς θα τεθεί υπό την κρίση του ΣτΕ, το οποίο θα το επεξεργαστεί για τον πολύ απλό λόγο ότι θέλουμε η νέα ρύθμιση να μην κριθεί εκ νέου αντισυνταγματική. Θα αντιμετωπίσουμε σε στέρεες βάσεις το ζήτημα των οικιστικών πυκνώσεων. Έρχομαι στη ζωνοποίηση των περιοχών Natura. Είναι ένας θεσμός που ισχύει σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Προφανώς το περιβάλλον είναι ο πλούτος μας, οφείλουμε να το προστατεύουμε, αλλά οφείλουμε ταυτόχρονα να μην ταλαιπωρούμε αναίτια τους πολίτες. Μέχρι σήμερα αν ήθελες να έχεις μια όποια ήπια έστω δραστηριότητα, έπρεπε ουσιαστικά να βρεις μια λύση για εσένα ad hoc τρέχοντας στη μια Υπηρεσία και στην άλλη. Αυτό αντιμετωπίζεται κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα πια, δηλαδή θα υπάρχουν τέσσερις Ζώνες κλιμακούμενης προστασίας, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. ·         Ζώνη απόλυτης προστασίας της φύσης όπου δεν θα επιτρέπεται να κάνεις τίποτε, απολύτως τίποτε διότι είναι μνημεία της φύσης. ·         Ζώνη προστασίας της φύσης, μια σκάλα παρακάτω. ·         Ζώνη διαχείρισης οικοτόπων και ειδών και ·         Ζώνη βιώσιμης διαχείρισης φυσικών πόρων. Το νομοσχέδιο που θα τεθεί αύριο ελπίζω σε διαβούλευση θα δείτε ότι είναι πάρα πολύ λεπτομερειακό σε σχέση με τις επιμέρους υποδραστηριότητες οι οποίες αφορούν τις τέσσερις αυτές Ζώνες. Σε κάθε ζώνη θα προβλέπονται, όπως είπα, δραστηριότητες βάσει των χρήσεων γης που ισχύουν και για την πολεοδομία και επειδή αυτή την ώρα εκπονούνται 23 διαχειριστικά σχέδια σε όλη τη χώρα, οι μελετητές που εκπονούν σε εθνικό επίπεδο τα σχέδια για τις περιοχές Natura, θα μπορέσουν με τρόπο συνεκτικό και μεθοδολογία ομοιόμορφη και με βάση τις προβλέψεις του νόμου, που θέτει το πλαίσιο, να καθορίσουν τους όρους και τους περιορισμούς δραστηριοτήτων κατά ζώνες, εντός των προστατευόμενων περιοχών. Αντιλαμβάνεστε ότι είμαστε μια ευρωπαϊκή Κυβέρνηση κα ότι ό,τι κάνουμε και εδώ και αλλού και σε όλη τη νομοθεσία και το έχουμε ερευνήσει, είναι στο πλαίσιο του ενωσιακού Δικαίου. Δεν κάνουμε κάτι που δεν γίνεται σε άλλες χώρες. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν ήπιες δραστηριότητες στις περιοχές Natura, εκτός κάποιων επιμέρους περιοχών, που σας είπα είναι μνημεία της φύσης και απαγορεύεται οποιαδήποτε δραστηριότητα. Στις υπόλοιπες περιοχές θα προβλεφθούν συγκεκριμένες δραστηριότητες επ’ ωφελεία της πράσινης ανάπτυξης και της βιώσιμης συνολικότερα ανάπτυξης, χωρίς καμία υπερβολή ακριβώς για να εναρμονιστούμε με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Περνάω στο κεφάλαιο διαχείριση αποβλήτων. Με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρούμε να αντιμετωπίσουμε ορισμένα επείγοντα θέματα. Τι κάνουμε; Ενόψει της εκπόνησης του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΝΑ) και των ΠΕΣΔΑ κάνουμε κάποια απλούστευση στη διαδικασία. Τι εννοώ; Όταν διαβάσετε το νόμο, θα το δείτε. Παραδείγματος χάριν ενώ χρειάζεται και ΚΥΑ και ΠΥΣ για να βγει ο Εθνικός Σχεδιασμός καταργούμε τις ΚΥΑ, αφού έτσι κι αλλιώς οι υπουργοί όλοι υπογράφουν στο επίπεδο του Υπουργικού Συμβουλίου. Τι χρειάζεται να υπογράφουν ξανά πρωτύτερα στο επίπεδο της ΚΥΑ; Στο επίπεδο του ΠΕΣΔΑ καταργούμε τις σχετικές υπογραφές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Επίσης, προβλέπουμε κατ’ εξαίρεση σε έκτακτες περιπτώσεις και για λόγους εξυπηρέτησης δημοσίου συμφέροντος- Κέρκυρα παραδείγματος χάριν, στην Κέρκυρα το λύσαμε, αλλά σας το λέω επειδή θα το θυμάστε το θέμα- η διαχείριση των αστικών στερεών αποβλήτων θα γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, κατά παρέκκλιση των προβλέψεων του ΠΕΣΔΑ. Διότι προέχει η διαχείριση ενός προβλήματος που μπορεί να είναι πρόβλημα σίγουρα εικόνας της χώρας αλλά ακόμη και δημόσιας υγείας και δεν γίνεται για λόγους δογματικούς να περιμένουμε να συμφωνήσουν όλοι οι παράγοντες για να προστατεύσουμε την υγεία μας και τη χώρα μας. Επίσης γίνεται υποχρεωτικό για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος να διαθέτουν καφέ κάδο. Δηλαδή κάδο για τα οργανικά, όπου υπάρχει φυσικά η σχετική υποδομή. Αν σε ένα Δήμο υπάρχει, τότε όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, υποχρεούνται να έχουν καφέ κάδο και ξεκινάμε από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, γιατί προφανώς εκεί παράγονται και περισσότερα σκουπίδια. Για τα επικίνδυνα απόβλητα οι ιδιοκτήτες έχουν την υποχρέωση να μεριμνούν για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά των επικίνδυνων αποβλήτων που βρίσκονται στο ακίνητό τους και να εξασφαλίζουν την πρόσβαση σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα με σχετική άδεια. Υπάρχουν σχετικές κυρώσεις για αυτό. Διότι ο καθένας οφείλει να σέβεται την υγεία των υπολοίπων και ειδικά για τις πυρόπληκτες περιοχές -το Μάτι για να γίνω συγκεκριμένος, γιατί εκεί υπάρχει ένα ζήτημα με τον αμίαντο, ο αμίαντος είναι χαρακτηριστική περίπτωση για τα επικίνδυνα απόβλητα- η δαπάνη μεταφοράς αμιάντου αποφασίστηκε να καταβάλλεται από την αρμόδια Υπηρεσία. Άρα δεν θα επιβαρυνθούν οι κάτοικοι του Ματιού για την επίλυση οριστικά του ζητήματος αυτού. Πάμε στα Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ). Για την έκδοση οικοδομικής άδειας από εδώ και πέρα θα απαιτείται πρωτύτερα η σύναψη συνεργασίας με εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης για την αποκομιδή των μπάζων. Αλλιώς δεν θα βγάζεις οικοδομική άδεια. Είμαστε στο 2020, λέω να το κάνω τώρα που είμαι 54 χρονών και όχι όταν θα γίνω 100. Κάποια στιγμή στην πατρίδα μας θα πρέπει να το καταλάβουν όλοι ότι όταν χτίζουμε σπίτια, δεν έχουμε στο μυαλό μας ότι παίρνουμε τα μπάζα και τα πετάμε στον πιο κοντινό γκρεμό, ούτε μπορούμε να μιλάμε ως Κυβέρνηση για πράσινη ατζέντα και να κλείνουμε τα μάτια μας απέναντι σε αυτά τα απαράδεκτα φαινόμενα για να μη στεναχωρηθεί ο άλφα ή ο βήτα. Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο συμβιβασμού γι' αυτό και το ξεκαθαρίζω, επειδή φαντάζομαι ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις. Για τις περιοχές που δεν υπάρχει εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του διαχειριστή των ΑΕΚΚ για τη διασφάλιση της διαχείρισης των παραγομένων ΑΕΚΚ. Πάμε στην πλαστική σακούλα. Η εφαρμογή της ισχύουσας Οδηγίας με τον τρόπο που έγινε, έχει δημιουργήσει την εξής παρενέργεια: ενώ επιβλήθηκε αντισταθμιστικό τέλος μόνο για τις λεπτές πλαστικές σακούλες με πάχος τοιχώματος 15-50 μικρά όπως λέγονται, ταυτόχρονα αυξήθηκε κατακόρυφα η χρήση της πιο χοντρής πλαστικής σακούλας, γιατί στην Ελλάδα πάντα κάποιες ιδέες έχουμε, για να μην επιβαρυνόμαστε, την οποία οι καταναλωτές πληρώνουν στα καταστήματα λιανικής πώλησης χωρίς η χρέωση αυτή να αποτελεί περιβαλλοντικό τέλος. Σταματάμε τη διάκριση στις σακούλες ανάμεσα σε λεπτές, μεσαίες και παχιές, όλες οι πλαστικές σακούλες θα έχουν ενιαία αντιμετώπιση με ενιαίο τέλος. Αυτή ήταν η ρύθμιση που υιοθετήθηκε στη Γαλλία, αυτή τη ρύθμιση υιοθετούμε κι εμείς και κάθε κατεργάρης παρακαλώ να καθίσει στον πάγκο του. Κλείνω με τις ιδιωτικές συνδέσεις στην αποχέτευση. Έχουμε πολλές περιοχές της χώρας και στην Αττική και αλλού, παράδειγμα εδώ σίγουρα στον Ασπρόπυργο, εδώ σίγουρα στο Γέρακα και αλλού, όπου μεγάλος αριθμός ιδιωτικών ακινήτων δεν είναι συνδεδεμένος με τα κεντρικά δίκτυα αποχέτευσης. Είναι υψηλό το κόστος σύνδεσης που επιβαρύνει τους ιδιοκτήτες, μας έχουν επιβληθεί και πρόστιμα διότι παραβιάζουμε την περιβαλλοντική νομοθεσία. Τι θα κάνουμε; Θα χρηματοδοτήσουμε από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους κατασκευή εξωτερικών αγωγών διακλαδώσεων χωρίς επιβάρυνση των ιδιοκτητών και σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα συναρμόδια Υπουργεία, θα βρούμε μέχρι την κατάθεση του νομοσχεδίου τρόπου για την χρηματοδότηση της κατασκευής του εσωτερικού δικτύου αποχέτευσης, δηλαδή από το σπίτι μέχρι και το εξωτερικό δίκτυο. Εδώ σταματάω εγώ και δίνω τον λόγο στον κ. Γεράσιμο Θωμά, για να παρουσιάσει τις αλλαγές που κάνουμε στην απλούστευση της αδειοδότησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που είναι εξαιρετικά σημαντικές. Θέλω να ευχαριστήσω τόσο τον κ. Θωμά, όσο και τους τρεις παριστάμενους Γενικούς Γραμματείς, τον κ. Αραβώση του Περιβάλλοντος, τον κ. Γραφάκο της Διαχείρισης των Αποβλήτων και την κα Σδούκου της Ενέργειας για την πολύτιμη συμβολή τους. Αν δεν υπήρχε η δική τους δουλειά, δεν θα υπήρχε και το νομοσχέδιο αυτό που σήμερα παρουσιάζουμε. Εισαγωγική τοποθέτηση του κ. Θωμά:   Έχουμε και εδώ μια απλοποίηση στην άδεια παραγωγής κατ' αρχάς αλλά όχι μόνο, στην άδεια παραγωγής για τα έργα ΑΠΕ. Το πρόβλημα που θέλουμε να αντιμετωπίσουμε είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις στην αδειοδότηση των έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τυπικά είναι 29 στάδια τα οποία χρειάζονται, που καταλήγουν σε 3-4 χρόνια για την ολοκλήρωση της αδειοδότησης των φωτοβολταϊκών και 6-8 χρόνια για τα αιολικά. Στην πράξη η αδειοδότηση των έργων ΑΠΕ παίρνει κατά μέσο όρο περισσότερα από επτά χρόνια. Επομένως αυτό το σκέλος της νομοθέτησης εστιάζεται στην άδεια παραγωγής, «κουμπώνει» με το νομοσχέδιο με τις περιβαλλοντικές άδειες και φιλοδοξεί να μειώσει τον χρόνο αδειοδότησης σε 24 μήνες. Αυτή τη στιγμή εκκρεμούν στην Ρυθμιστική Αρχή πάνω από 1.800 αιτήσεις που αντιστοιχούν σε έργα συνολικής ισχύος περίπου 29 GW. Αυτές οι αιτήσεις θα εξεταστούν γρήγορα μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες με καινούργια κριτήρια, που θα καταλήγουν σε μια Βεβαίωση Παραγωγού ηλεκτρικής ενέργειας.  Δεν θα χρειάζεται Άδεια Παραγωγής (με την έννοια της Απόφασης Ολομέλειας της ΡΑΕ), θα γίνεται μια βεβαίωση από μια αυτοματοποιημένη διαδικασία, μέσω ηλεκτρονικού συστήματος. Αυτό κατ' αρχάς θα είναι μια αναβάθμιση του υφιστάμενου ηλεκτρονικού συστήματος της ΡΑΕ και θα έρθει μετά να «κουμπώσει» σε ένα ηλεκτρονικό Μητρώο για τις ΑΠΕ που θα δουλεύει στην ίδια πλατφόρμα που δουλεύει και το Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο. Επομένως τα διάφορα στάδια της αδειοδότησης θα «κουμπώσουν» μεταξύ τους και θα συνοδεύσουν το έργο μέχρι το τέλος. Υπάρχουν συγκεκριμένα ορόσημα τα οποία πρέπει ο επενδυτής να ακολουθήσει. Συγκεκριμένα, η έκδοση της Βεβαίωσης Παραγωγού θα γίνεται εύκολα και σύντομα, χωρίς πολλές διαδικασίες. Ο έλεγχος της πληρότητας του φακέλου, θα δίνει την υποχρέωση στον επενδυτή να προχωρήσει σύντομα στα επόμενα στάδια. Συγκεκριμένα προβλέπεται 6 μήνες για να προχωρήσουν στο στάδιο της κατάθεσης για να πάνε για περιβαλλοντική αδειοδότηση. Αν δεν προχωρήσουν σε σύντομο διάστημα, η βεβαίωση και τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτή θα χάνονται.                Άρα έχουμε ευκολία από το κράτος ώστε να προχωρήσουμε γρήγορα το πρώτο βήμα της άδειας παραγωγής, αλλά και υποχρέωση του επενδυτή να προχωρήσει σύντομα στα επόμενα βήματα. Προβλέπουμε ότι με αυτό τον θα υπάρχει μια «ανακατάταξη» στις άδειες τους επόμενους μήνες. Οι άδειες που εκκρεμούν από το 2018 στη ΡΑΕ θα εξεταστούν. Μερικές θα κριθούν μη ολοκληρωμένες και θα χρειαστεί να ξεκινήσουν καινούργιες διαδικασίες, άλλες θα κριθούν ολοκληρωμένες ανοίγοντας το δρόμο στους επενδυτές να προχωρήσουν στην επένδυση και στα επόμενα στάδια. Ελπίζουμε να προχωρήσουν και να μπορούν να κάνουν τα απαραίτητα. Εάν δεν είναι έτοιμοι, θα αναγκαστούν να ξεκινήσουν τη διαδικασία από την αρχή. Προβλέπεται τέλος (υπέρ του ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ) που θα δοθούν στο πρώτο στάδιο με την νέα διαδικασία και θα είναι φθίνον ανά μεγαβατώρα ανάλογα με το μέγεθος της μονάδας. Αυτά τα τέλη θα έχουν εμπροσθοβαρή χαρακτήρα για να μπορέσουμε να ξεκαθαρίσουμε τους σοβαρούς επενδυτές από τους επενδυτές που ξεκινάνε μια επένδυση χωρίς να είναι έτοιμοι να ολοκληρώσουν όλες τις διαδικασίες. Το νέο τέλος θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο τέλος διατήρησης (σ.σ. της Άδειας Παραγωγής) που θα καταργηθεί από 1/1/2020. Θα υπάρχει παράλληλα μεταβατική διάταξη για το τέλος που εκκρεμεί για τα έτη 2017,2018 και 2019. Ο σκοπός μας είναι μέχρι το 2021, μαζί με μια σειρά από άλλες αλλαγές που θα γίνουν το καλοκαίρι στα επόμενα στάδια (της αδειοδοτικής διαδικασίας) να πιάσουμε την υποχρέωση την οποία έχουμε από την κοινοτική οδηγία 2001 του 2018, οι επενδύσεις ΑΠΕ να αδειοδοτούνται σε δυο χρόνια συνολικά από την πρώτη ημέρα μέχρι την τελευταία μέρα οπότε θα γίνεται η σύνδεση. Βαδίζουμε με σταθερά βήματα σε αυτή την κατεύθυνση. Let's block ads! (Why?)