Βαρόμετρο τα ποσοστά που θα λάβουν τα μικρά κόμματα

Με σύμμαχο την παράδοση που θέλει τα μικρά κόμματα να «τσιμπάνε» παραπάνω ποσοστά στις ευρωεκλογές, λόγω «χαλαρής ψήφου», μπαίνουν στη μάχη οι «μικροί» του πολιτικού συστήματος. Επειδή όμως οι παραδόσεις είναι για να σπάνε, αυτή τη φορά οι προβλέψεις (μένει να φανεί αν θα επιβεβαιωθούν ή όχι) δείχνουν μια πόλωση μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων, που δυσχεραίνει το έργο των μικρότερων σχηματισμών, καθώς, σύμφωνα με τους αναλυτές, αυτές οι ευρωεκλογές δεν μοιάζουν με προηγούμενες, έχοντας χροιά εθνικής εκλογικής αναμέτρησης. Σε κάθε περίπτωση, τα ποσοστά των μικρών κομμάτων θα αποτελέσουν βαρόμετρο για το πού θα κάτσει η μπίλια των ποσοστών μεταξύ των δύο βασικών μονομάχων.Από τους μικρούς, ο μεγαλύτερος είναι με διαφορά το ΚΙΝΑΛ. Οι κάλπες που ανοίγουν σε λίγες ώρες είναι οι πρώτες στις οποίες συμμετέχει το εγχείρημα και οι πλέον κρίσιμες σε όλη την ιστορική διαδρομή του ΠΑΣΟΚ, της βασικής συνιστώσας του ΚΙΝΑΛ. Το κατώτατο όριο για τη Χαριλάου Τρικούπη είναι το 8,02% που έλαβε η Ελιά το 2014. Υπάρχουν όμως και φωνές που βάζουν τον πήχυ πιο ψηλά, όπως αυτή του Νίκου Ανδρουλάκη, που μιλάει στη διάρκεια όλης της προεκλογικής περιόδου για τη δυνατότητα διψήφιου ποσοστού. Σε κάθε περίπτωση, το ΚΙΝΑΛ δίνει μια καθοριστικής σημασίας μάχη, με κύριο στόχο να δείξει στον ΣΥΡΙΖΑ πως στην «κεντροαριστερή πολυκατοικία» –για να δανειστούμε έναν όρο της... Κεντροδεξιάς– όχι απλώς δεν είναι μόνος του, αλλά από τη Δευτέρα θα έχει έναν ενοχλητικό συγκάτοικο, που φιλοδοξεί να αλλάξει τους συσχετισμούς. Ιδιαίτερα κρίσιμη για την πολιτική επιβίωσή του είναι η αναμέτρηση της Κυριακής και για το Ποτάμι, μιας και τα πολιτικά δεδομένα έχουν αλλάξει κατά πολύ συγκριτικά με τις προηγούμενες ευρωεκλογές, όταν είχε λάβει το 6,6% των ψήφων. Η στήριξη της συμφωνίας των Πρεσπών σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η εκλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη στην ηγεσία της Ν.Δ. αύξησε την πίεση της Πειραιώς προς τον μεσαίο πολιτικό χώρο, που αποτελεί την ατμομηχανή του Ποταμιού, έχουν χαμηλώσει τον πήχυ της Σεβαστουπόλεως, που ουσιαστικά στοχεύει σε ένα ποσοστό το οποίο θα σηματοδοτήσει ότι παραμένει σε τροχιά παραμονής στη Βουλή και μπορεί να υποστηρίξει την αυτόνομη πορεία που έχει χαράξει μετά το «διαζύγιο» από το ΚΙΝΑΛ. Σε κάθε περίπτωση, ο Σταύρος Θεοδωράκης θέλει να δει το κόμμα του να καταγράφει ένα ευδιάκριτο ποσοστό, που θα σηματοδοτεί την επανεκκίνηση του κόμματος. Από την πλευρά του, στην παραδοσιακά συμπαγή εκλογική βάση του θα στηριχθεί για μία ακόμη φορά το ΚΚΕ, στοχεύοντας παράλληλα στο να επωφεληθεί από τις δεδομένες διαρροές που θα καταγράψει ο ΣΥΡΙΖΑ προς τα αριστερά. Ο Περισσός έχει βασίσει την προεκλογική ρητορική του και στην καθαρά ιδεολογική μάχη κατά της Χρυσής Αυγής, υποστηρίζοντας ότι αποτελεί το μοναδικό πραγματικό «ανάχωμα» απέναντι στο ενδεχόμενο να αποτελέσει την τρίτη πολιτική δύναμη, την οποία στοχεύει να καταλάβει. Το άλλοτε συγκυβερνών κόμμα, οι ΑΝΕΛ, βρίσκονται στην πιο κρίσιμη καμπή από ιδρύσεώς τους. Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν το κόμμα του Πάνου Καμμένου εκτός του ορίου του 3%, που ισχύει και για τις ευρωεκλογές, με αποτέλεσμα ο πρώην ΥΕΘΑ να δίνει την πιο δύσκολη πολιτική μάχη επιβίωσης. Οχημα σε αυτή την προσπάθεια, η ενεργοποίηση σκληρών δεξιών αντανακλαστικών –η συνεργασία με τον Τάκη Μπαλτάκο το μαρτυρά– αλλά και η επαναφορά ενός έντονα ευρωσκεπτικιστικού λόγου. Το αποτέλεσμα της Κυριακής θα καθορίσει και τα επόμενα βήματα του Πάνου Καμμένου, που τούτη την ώρα δεν είναι ξεκάθαρα. Από τη μία διακηρύσσει πως θα συνεργαζόταν ξανά με τον κ. Τσίπρα, ενώ από την άλλη έχει χαμηλώσει τους τόνους έναντι των «αντιπάλων» του την τετραετία 2010-2015. Χαρακτηριστικό είναι το ότι στις τελευταίες παρεμβάσεις του έχει μιλήσει δύο φορές θετικά για τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Οσον αφορά, τέλος, την Ενωση Κεντρώων, βάσει δημοσκοπήσεων κινείται αρκετά μακριά από τις επιδόσεις που της χάρισαν την απροσδόκητη είσοδό της στη Βουλή και σίγουρα χαμηλότερα από το όριο του 3%. Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένο ότι δεν στήριξε και τη συμφωνία των Πρεσπών, ποντάρει στη διατήρηση μέρους της δύναμής της στη Θεσσαλονίκη, όπου κατέγραψε και τα μεγαλύτερα ποσοστά τον Σεπτέμβριο του 2015.Let's block ads! (Why?)