Ανάπτυξη 20% στο Tax Free Shopping το 2018 για την Ελλάδα

Τόνωση της αγοράς Tax Free παρατηρήθηκε με το κλείσιμο του 2018 σημειώνοντας σημαντική αύξηση της τάξεως του 20% τόσο στην αξία των αγορών όσο και στο σύνολο των συναλλαγών. Η μέση δαπάνη συνεχίζει να διατηρεί τα περσινά χαμηλά επίπεδα σε πάνω από τα 400 ευρώ ανά συναλλαγή προβληματίζοντας την αγορά σε σχέση με την ποιότητα του τουρισμού στην Ελλάδα. Οι περισσότεροι τουρίστες που κάνουν χρήση των προνομίων του Tax Free shopping είναι Κινέζοι, καταλαμβάνοντας μερίδιο 29% στην παγκόσμια αγορά. Ειδικότερα στην Ελλάδα, ελέγχουν πάνω από το 1/3 της αγοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue, το μερίδιό τους έχει αυξηθεί σε 36% το 2018, με τους Αμερικανούς να διατηρούν τη δεύτερη θέση στην κατάταξη με μερίδιο 12%. Οι Ρώσοι, που κατέχουν την τρίτη θέση, συνεχίζουν να περιορίζουν το μερίδιό τους ελέγχοντας το 5,5%, οι Ισραηλινοί με 5% και οι προερχόμενοι από την F.Y.R.O.M. με 4,5% καταλαμβάνουν τις πρώτες πέντε θέσεις. Οι Αυστραλοί έχουν μερίδιο 4% στη συνολική αξία συναλλαγών tax free, οι Σέρβοι ελέγχουν το 3%, οι Αιγύπτιοι το 2,7%, οι Αλβανοί το 2% και ακολουθούν εθνικότητες με μικρότερα μερίδια. Οι Αλβανοί, αν και με μικρό μερίδιο στην συνολική αγορά, εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε ότι αφορά την αξία των αγορών ανά εθνικότητα, της τάξης του 45%. Ανάλογη είναι η δυναμική των προερχόμενων από τη F.Y.R.O.M., με αύξηση 40% ενώ ακολουθούν Αιγύπτιοι και Ισραηλινοί με αύξηση 35% αντίστοιχα. Οι δυναμικότερες εθνικότητες, ήτοι Κινέζοι και Αμερικανοί, αύξησαν την αξία των αγορών που έκαναν στην Ελλάδα σε ποσοστό πάνω από 25% το 2018. Άλλες εθνικότητες εμφάνισαν περιορισμένη αύξηση, όπως οι Σέρβοι με 9% ενώ αξιοσημείωτη είναι η πτώση της αξίας των συναλλαγών από την πλευρά των Ρώσων που ξεπέρασε το 10%. Οι Ρώσοι είναι και οι μόνοι που εμφανίζουν πτώση σε επίπεδο αριθμού αποδείξεων (-5%). Αυτοί που επισκέφθηκαν πάντως περισσότερες φορές τα καταστήματα κι εμφανίζονται να έχουν κάνει τις περισσότερες συναλλαγές είναι οι Αλβανοί, οι προερχόμενοι από τη F.Y.R.O.M. και οι Αιγύπτιοι (με αύξηση 62%, 54% και 50% αντίστοιχα). Αύξηση 29% σημειώνουν οι συναλλαγές των Ισραηλινών ενώ Αμερικανοί και Κινέζοι ακολουθούν με αύξηση συναλλαγών 25% και 14% αντίστοιχα. Το ελληνικό λιανεμπόριο στηρίζεται κυρίως από τους Κινέζους, μαζί με τους Ισραηλινούς είναι οι δύο εθνικότητες που αύξησαν τη μέση δαπάνη τους ανά συναλλαγή. Στην περίπτωση των Κινέζων η αύξηση ανήλθε σε 10% και σε αυτή των Ισραηλινών σε 4% αντισταθμίζοντας την πτώση άλλων εθνικοτήτων που περιόρισαν τις αγορές τους κατά την παραμονή τους στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue, οι Αμερικάνοι εμφανίζουν σταθερό προϋπολογισμό και πτώση για όλους τους υπόλοιπους μεταξύ των οποίων οι Ρώσοι με περικοπές 5,5%. Αυτοί που εμφανίζουν τη μικρότερη δαπάνη ανά συναλλαγή είναι οι Αλβανοί που μείωσαν την δαπάνη τους κατά περίπου 11%. Η Αθήνα ηγείται της αγοράς με μερίδιο 65% και ανάπτυξη 17%, με τη Μύκονο να έχει κατακτήσει τη δεύτερη θέση της κατάταξης εκτοπίζοντας τη Θεσσαλονίκη και την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Το μερίδιό της Μυκόνου στην συνολική αξία των συναλλαγών Tax Free το 2018 ξεπέρασε το 13% και αναπτύσσεται με ρυθμό πάνω από 32%, με τη Μακεδονία να κατέχει το 12,8% και ανάπτυξη 25%. Η Σαντορίνη, ελέγχει το 4% στην αξία των αγορών με ρυθμό ανάπτυξης 22%. Η Κρήτη δείχνει να χάνει έδαφος όπως και τα Δωδεκάνησα με μερίδια 2% και 1,8% αντίστοιχα ενώ χωρίς σημαντική διαφοροποίηση τα νησιά του Ιονίου κρατούν μόλις το 0,5% της αγοράς. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι η αξία των αγορών Tax Free στην Κρήτη εμφανίζει αρνητικό πρόσημο (-11% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος), όπως και τα Δωδεκάνησα (-2%). Αν αναζητήσει κανείς ποιες κατηγορίες προϊόντων προτιμούν κατά βάση οι τουρίστες, διαπιστώνει ότι αυτά είναι ως επί τω πλείστον είδη που έχουν σχέση με τη μόδα (52%), με αξιοσημείωτη αξία να κατευθύνεται και στα ρολόγια και τα κοσμήματα (20%) ή άλλα είδη (28%). Η μέση δαπάνη πάντως είναι ελαφρώς μειωμένη σε είδη μόδας (-4%) και σημαντικά αυξημένη σε κοσμήματα (+22%), αν και παρατηρείται αύξηση της αξίας των αγορών σε όλες τις κατηγορίες.