«Στόχος μας, η ποιοτική αναβάθμιση του Δημοσίου»

PDF | DOCX | Συνέντευξη της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου, στον ρ/σ "Αθήνα 9.84" και τον Βασίλη Πάικο. [embedded content] *ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ Β. Πάικος : Κυρία υπουργέ ,το δημόσιο , του οποίου είστε πολιτική προϊσταμένη , έχει γίνει στόχος τελευταία, κυρίως εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Με επιχειρήματα περί κρατισμού , ότι είναι υπερδιογκωμένο , ότι υπάρχει μεγάλη αύξηση συμβασιούχων , για το λόγο προσλήψεων – αποχωρήσεων. Εσείς έχετε απαντήσει ότι το δημόσιο όχι μόνο δεν είναι υπερδιογκωμένο, αλλά ότι έχει μειωθεί κατά 18% από το 2010… Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Ακριβώς. Είναι και πάνω από 18% πλέον. Μιλάμε για μια πρωτοφανή μείωση , η οποία έχει συντελεστεί τα τελευταία 8 χρόνια. Σε περίοδο ειρήνης, ακόμα και σε χώρες με συντηρητικές κυβερνήσεις δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο. Είναι πρωτοφανές και στο θέμα που θέσατε , ότι έχει στοχοποιηθεί η δημόσια διοίκηση. Δεν είναι κάτι καινούριο. Η επικράτηση μιας νεοφιλελεύθερης αντίληψης και αυτό εκφράζει και η άποψη της ΝΔ , που καταφέρεται εναντίον του δημοσίου , είναι ακριβώς αυτή. Μικρό κράτος , δηλαδή στην ουσία θεωρούν ότι πρέπει να υπάρχει συρρίκνωση των κοινωνικών υπηρεσιών, των υπηρεσιών υγείας, παιδείας. Β. Πάικος: Να να πάμε στο νούμερο αυτό , στο – 18% από το 2010. Από μόνο του το νούμερο αυτό δεν λέει τίποτα διότι αν αυτό το 18% ήταν περίσσευμα, καλώς έφυγε. Με τη μείωση εμφανίζονται ουσιαστικές ελλείψεις σε κρίσιμους τομείς; Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Βέβαια .Αυτό είναι το θέμα. Ότι έγινε μια οριζόντια μείωση, κάτω από τα ασφυκτικά πλαίσια, όπως ξέρετε, των μνημονιακών επιταγών και έτσι έχουμε (σσ κενά σε )τομείς του δημοσίου, που αφορούν την κοινωνία, το πολίτη. Εχουμε τεράστιες ελλείψεις στα νοσοκομεία, στις κοινωνικές δομές, στα κέντρα εξυπηρέτησης των ίδιων των πολιτών, ακόμα και στα ΚΕΠ υπάρχουν κενά. Το ζήτημα λοιπόν το ποιοτικό – και αυτό είναι αν θέλετε και κατάκτηση της κυβέρνησης – είναι πως πετύχαμε σε πλήρη συμφωνία με τους θεσμούς , εκεί που ήταν 1 προς 3 και πριν από αυτό 1 προς 5 οι προσλήψεις, από 1-1-19 θα πάμε μία προς μία. Δηλαδή μία πρόσληψη για κάθε αποχώρηση. Όμως εδώ υπάρχει ένα ποιοτικό στοιχείο. Δεν σημαίνει ότι προσλαμβάνεται αυτόματα κάποιος στη θέση, στην ίδια υπηρεσία . Γίνεται μία επανεκτίμηση των αναγκών και αυτό είναι η καλύτερη απάντηση σε όσους βιάζονται να πουν γιατί να γίνονται μόνιμες προσλήψεις . Γιατί δεν πάμε να επανα-διογκώσουμε το κράτος. Πάμε να σταματήσουμε τη συρρίκνωση. Γιατί ένα προς ένα αυτό σημαίνει. Ότι σταματάει η συρρίκνωση. Με προτεραιότητα φυσικά στους τομείς της υγείας, της παιδείας και της κοινωνικής αλληλεγγύης. *ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΥΣ Β. Πάικος: Πάμε στο άλλο θέμα, στο πικρό θέμα των συμβασιούχων. Γιατί σε κάθε περίπτωση είναι νοσηρό φαινόμενο, είναι καθεστώς ομηρείας και έχει γίνει πολύ κουβέντα για τις 80 χιλιάδες που πρόκειται να διώξει η Ν.Δ., όπως άφησε να εννοηθεί. Κατηγορείστε, όχι εσείς προσωπικά, αλλά η κυβέρνησή σας ότι έχετε αυξήσει τους συμβασιούχους. Είναι αλήθεια; Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Όχι βέβαια. Δεν είναι αλήθεια. Υπάρχει σαφής μείωση κάθε χρόνο , όλα τα τελευταία χρόνια, στον αριθμό των συμβασιούχων. Μάλιστα , δεν έχω αυτή τη στιγμή τα στοιχεία μαζί μου αλλά, είναι γύρω στις 2.000 η μείωση του απόλυτου αριθμού των συμβασιούχων στη διετία 2016 – 2018. Κατ’ αρχήν οι συμβασιούχοι προσλαμβάνονται μέσω ΑΣΕΠ. Το δεύτερο, η πικρή αλήθεια όπως είπατε, είναι ότι οι συμβασιούχοι κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Δεν μπορούσαν να γίνουν μόνιμες προσλήψεις και κατ’ αυτό το τρόπο, κράτησαν όρθιες κρίσιμες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα. Και φυσικά , όπως είπατε σωστά καθεστώς ομηρείας και ανασφάλειας. Αλλά πέραν αυτού ένας άνθρωπος , οποίος δεν έχει μια δυνατότητα ποιοτικής εξέλιξης και σταθερότητας δεν μπορεί και να επενδύσει στη δουλειά του. Είναι και θέμα ποιοτικό για το δημόσιο να αποκτήσει μόνιμο προσωπικό. Εδώ μπαίνει ένα κρίσιμο ερώτημα προς τη ΝΔ. Από τη μία λένε ότι είναι εναντίον του ένα προς ένα , το οποίο είναι πρωτάκουστο από τη στιγμή που η κυβέρνηση έχει κατοχυρώσει με τους θεσμούς το να σταματήσουμε τη μείωση του δημοσίου. Πρότεινε μάλιστα ο αντιπρόεδρος της ΝΔ να γυρίσουμε στο 1 προς 5. Δηλαδή, στην σκληρότερη φάση του μνημονίου. Θέλουν και να απολύσουν τους συμβασιούχους και το ερώτημα είναι πως θα λειτουργήσει ο δημόσιος τομέας; Πως θα καλυφθούν οι ανάγκες; Μήπως εδώ είναι η πραγματική ατζέντα που κρύβεται από πίσω και η οποία αναφέρεται σε μία περαιτέρω ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών του δημοσίου; B. Πάικος:Εσείς τώρα πάτε, από ότι καταλαβαίνω για τους 80 χιλιάδες αυτούς συμβασιούχους να προκηρύξτε μέσω ΑΣΕΠ προσλήψεις αορίστου χρόνου με μοριοδότησή τους. Έτσι; Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Αυτή την στιγμή στόχος μας είναι ακριβώς να υπάρξουν προκηρύξεις για μόνιμους υπαλλήλους δημοσίου. Σαφώς σε αυτές της προκηρύξεις,τις οποίες καθένας μπορεί να υποβάλλει, θα δοθεί ιδιαίτερο βάρος στην υπάρχουσα εμπειρία , για την οποία θα υπάρχει και αντίστοιχη μοριοδότηση. *ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΉΛΩΝ Β. Πάικος: Κυρία υπουργέ  στο άλλο θέμα , το λίγο πικρό και αυτό, στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων. Λέω πικρό γιατί έχει περάσει η εντύπωση ότι η Αριστερά έχει ιδεολογική αντίθεση με την αξιολόγηση. Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Δεν νομίζω ότι είναι αλήθεια. Σαφώς δεν είναι. Γιατί ίσα -ίσα αποδείχτηκε ότι μια κυβέρνηση της Αριστεράς κατοχύρωσε μια διαδικασία αξιολόγησης, η οποία σε πρώτη φάση ολοκληρώθηκε. Β. Πάικος: Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε. Ολοκληρώθηκε μετ εμποδίων, στην αρχή. Πολλά εμπόδια , που τα θυμόμαστε και συνδικαλιστικού χαρακτήρα . Τώρα που πάτε στη δεύτερη φάση; Μ. Ξενογιαννακοπούλου: Να σχολιάσω την καχυποψία που υπήρχε για τη πρώτη φάση. Νομίζω ότι είχε να κάνει με δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι ένιωσαν μια περίοδο ασφυκτική στην περίοδο των μνημονίων. Ήταν φυσικό λοιπόν να υπάρχει εσωτερική καχυποψία σε κάθε νέα διαδικασία. Πιστεύω ότι τώρα που η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε και έγινε κατανοητό ότι δεν είναι μια διαδικασία που έρχεται να καταδιώξει κανέναν, αντίθετα έρχεται να βοηθήσει προκειμένου να αξιοποιηθούν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά οι ίδιοι οι δημόσιοι λειτουργοί, θεωρώ ότι θα γίνει πιο αποδεκτό. Υπάρχει όμως και κάτι άλλο που δεν πρέπει να ξεχνάμε: Ότι κακοποιήθηκε η έννοια της αξιολόγησης στο παρελθόν από τη ΝΔ. Θυμίζω ότι η κυβέρνηση Σαμαρά είχε προωθήσει, μάλιστα ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήταν τότε υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, μιαν αντίληψη της αξιολόγησης , η οποία -κατά κάποιο τρόπο- άνοιγε την πόρτα και ενδεχομένως σε ανθρώπους να κριθούν ότι είναι ανίκανοι, ότι ενδεχομένως πρέπει να φύγουν από το δημόσιο. Άρα υπήρχε και μια βεβαρημένη αντίληψη, ένα βεβαρημένο παρελθόν. Ένας τιμωρητικός χαρακτήρας και ένας χαρακτήρας διακρίσεων. Αυτό που νομίζω ότι κατοχυρώθηκε σε αυτή τη φάση είναι ότι η αξιολόγηση , όπως σωστά λέτε, είναι κάτι το οποίο έρχεται στην ορθή λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. Εμείς ως κυβέρνηση δεν μιλάμε μόνο για αξιολόγηση προσώπων,αλλά και για αξιολόγηση υπηρεσιών και δομών. Αυτό είναι και το δεύτερο στάδιο το οποίο πρέπει να προωθήσουμε ταυτόχρονα, ακριβώς για να οικοδομήσουμε αυτή την εμπιστοσύνη που τόσο έχει ανάγκη η δημόσια διοίκηση, χωρίς καμία απειλή για τους δημόσιους λειτουργούς. Το αντίθετο. Ανάλογα με την αξιολόγηση των πραγματικών αναγκών, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει και με τα οργανογράμματα, την περιγραφή των θέσεων -έχει γίνει πάρα πολύ σοβαρή δουλειά από την προκάτοχό μου την κυρία Γεροβασίλη- την κινητικότητα. Όλα αυτά εστιάζουν στον ίδιο στόχο. Στην αναβάθμιση των υπηρεσιών, όπου υπάρχει ανάγκη και δυνατότητα μετακίνησης και κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, προκειμένου να καλύπτουν και αυτά που οι ίδιοι νιώθουν ότι έχουν περισσότερα προσόντα , αλλά και για τις ανάγκες της υπηρεσίας.   Πηγή: “athina984.gr”