Δεύτερη ζωή για την Curtiss, πρώην Confederate

Όλοι αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία, λένε. Η Curtiss -η πρώην Confederate με καταγωγή από τον συντηρητικό Νότο των ΗΠΑ- μετακόμισε στην οικολογική Καλιφόρνια, έπεσε στο κρεβάτι με την Zero Motorcycles και ελπίζει πως αυτή τη φορά οι γόνοι της θα επιζήσουν. Η πρώτη μοτοσυκλέτα της συνεύρεσης παρουσιάστηκε στην 10η Μάζωξη Μοτοσυκλετών Quail (Ορτύκι). Το «Ορτύκι» είναι ένας μικροαστικός ξενώνας για ρομαντικούς γάμους α-λα-καρτ στην πόλη Καρμέλ της Καλιφόρνια. Πρόκειται για την αμερικάνικη εκδοχή του «εναλλακτικού δρώμενου». Εκεί λοιπόν επιδείχτηκε η Curtiss Zeus (δεν χρειάζεται μετάφραση αυτό), μια ηλεκτρική κρούζερ που χρησιμοποιεί τεχνογνωσία της Zero Motorcycles και αισθητική που παραπέμπει επίμονα στη «θανούσα» Confederate. Η Zeuss είναι η πρώτη πραγματική μοτοσυκλέτα της Curtiss, γιατί η Warhawk ήταν φανερά ένα πρότζεκτ της Confederate που ενηλικιώθηκε μετά το κλείσιμό της. Η Zeuss θα κινείται από δύο ηλεκτρικά μοτέρ της Zero συνδεδεμένα σε έναν κοινό άξονα. Μαζί αποδίδουν 170 ίππους και 40 ολόκληρα χιλιογραμμόμετρα ροπής (όπου αλίμονο στο πίσω λάστιχο). Σύμφωνα με τον Jordan Cornille, αρχισχεδιαστή της Curtiss, η μπαταρία έχει χωρητικότητα 14,4kWh, αν και πιθανότατα στο μοντέλο παραγωγής θα βρίσκεται κάποια άλλη. Μη βιαστείτε να συγκρίνετε τα νούμερα αυτά με μιας συμβατικής μοτοσυκλέτας. Ο τρόπος που αποδίδει ένα ηλεκτρικό μοτέρ σε σχέση με έναν ΚΕΚ διαφέρει συγκλονιστικά σε αμεσότητα. Με 40χλγμ. ροπής από την πρώτη στροφή του κινητήρα, ο αναβάτης θα έχει εξ ορισμού πρόβλημα να μείνει στη σέλα. Τα εξωπραγματικά τεχνικά στοιχεία θα φανεί στην πρώτη δοκιμή αν στέκουν. Οπότε ας δούμε κάποια άλλα χαρακτηριστικά της Zeuss που είναι καθοριστικά και δεν επιδέχονται αμφισβητήσεων. Καταρχήν είναι φανερό πως η αισθητική ακολουθεί αμετανόητα τα νάματα της Confederate. Το μπροστινό για παράδειγμα, μεταφέρεται σχεδόν αυτούσιο από τη παλιά σειρά Fighter. Αντί πλαισίου υπάρχει μια ογκώδης κατασκευή από γυμνό και αφινίριστο αλουμίνιο που χρησιμοποιείται όπως βγήκε από τον τόρνο –καθώς εξηγεί ο Cornille, φτιάχτηκε από έναν μασίφ όγκο αλουμινίου όπως τα αγάλματα από έναν όγκο μαρμάρου. Οι απλωμένες επίπεδες επιφάνειές του όγκου χαρακτηρίζονται από τις δεκάδες χαραγμένες ψύκτρες, εγκοπές και χαραμάδες εισαγωγής αέρα για να μειώνεται η θερμοκρασία της μπαταρίας. Εντυπωσιακά συνεισφέρουν στην οπτική επιβολή οι ατέλειες του ακατέργαστου αλουμινίου --αν και δεν ξέρουμε αν θα παραμείνουν στο μοντέλο παραγωγής. Παρά τον όγκο και τις πάμπολλες προεξοχές, εξογκώματα και συμφύσεις αταίριαστων σχημάτων, το αποτέλεσμα αποπνέει μια γοητεία σπαρτιάτικης λιτότητας. Όλα τα πρόσθετα εξαρτήματα είναι βιδωμένα. Πουθενά δεν χρησιμοποιήθηκε συγκόλληση. Η αισθητική ταυτότητα της Zeuss δημιουργείται χάρη στην έξυπνη χρήση του κενού από την απουσία ρεζερβουάρ και συμβατικού κινητήρα. Οι τροχοί είναι δύο μονοκόμματοι δίσκοι από ανθρακονήματα που στην περιφέρειά τους σχηματίζουν το στεφάνι για το λάστιχο. Ο μπροστινός φορά ένα ζευγάρι δίσκων της Beringer με διπλές δισκόπλακες. Ο πίσω έναν δίσκο-μαργαρίτα της ίδιας εταιρείας. Η ανάρτηση λειτουργεί μπρος και πίσω με αμορτισέρ της Race Tech. Το εμπρός «πιρούνι» με τους δύο θηριώδεις παράλληλους βραχίονες μοιάζει σαν ένα απλούστερο (και κλάσεις ομορφότερο) Duolever –αλλά βέβαια δεν είναι, αλλιώς ή Curtiss (και προηγουμένως η Confederate) θα είχαν ήδη αντιμετωπίσει τη μήνη της BMW. Ωστόσο μοιάζει και αυτό να βασίζεται στις ιδέες του Βρετανού Νόρμαν Χόσακ. Το ψαλίδι περιστρέφεται γύρω από έναν άξονα ομόκεντρο εκείνου που μεταφέρει την κίνηση από τα ηλεκτρικά μοτέρ. Χαριτωμένες λεπτομέρειες είναι η βάση για iPad στην επάνω επιφάνεια του μονοκόκ, οι διάφορες «λωρίδες» λυχνιών LED και τα διαφανή ακρυλικά «παράθυρα» κάτω από τη σέλα που προσφέρουν θέα στα δύο μοτέρ της Zero. Η Curtiss Zeuss, η οποία απέσπασε και το βραβείο «Πλέον Καινοτόμου Μοτοσυκλέτας» στη Μάζωξη του Ορτυκιού, θα αρχίσει να κατασκευάζεται μέσα στο 2019 ώστε να διατεθεί στην αγορά ως μοντέλο 2020.