Μια πρωτοποριακή μέθοδος κατασκευής

Ήταν στην Έκθεση του Μιλάνου του 2016 όταν οι Ducati και BMW παρουσίασαν τις πρώτες τους υπερμοτοσυκλέτες με πλαίσιο από ανθρακονήματα.Οι Ducati 1299 Superleggera και BMW HP4 Race προκάλεσαν άκρατη σιελόρροια σε χιλιάδες επισκέπτες γιατί κακά τα ψέματα, αν υπάρχει ένα υλικό που κάθε αναβάτης ποθεί πάνω από όλα στη μοτοσυκλέτα του, αυτό είναι το ανθρακόνημα.Τόσο η ιταλική όσο και η γερμανική μοτοσυκλέτα φορούσαν πλαίσια, υποπλαίσια και τροχούς από τα πανάλαφρα και πανίσχυρα οργανικά νήματα. Τότε μάλιστα θεωρήθηκε πως η Ducati είχε το πάνω χέρι, επειδή η Superleggera φορούσε και ένα πανέμορφο ψαλίδι από το ίδιο υλικό, ενώ η BMW HP4 ένα «συμβατικό» από ελαφρύ κράμα.Δεκαοκτώ μήνες μετά η κατάσταση μοιάζει να αντιστρέφεται, με τη BMW να παίρνει το πάνω χέρι στη χρήση των ανθρακονημάτων. Μία νέα modular τεχνική (με χρήση δηλαδή δομοστοιχείων) επιτρέπει την γρήγορη και οικονομική κατασκευή διαφόρων εξαρτημάτων από ανθρακονήματα με τρόπο που να καλύπτονται ποικίλες και διαφορετικές λειτουργίες.Η νέα τεχνική εκτιμήθηκε ως καινοτόμα από τους ειδικούς του JEC Group, ενός διεθνούς οργανισμού που κάθε χρόνο βραβεύει τα πιο πρωτότυπα ή ριζοσπαστικά νέα σύνθετα υλικά ή / και μεθόδους παραγωγής τους.Η BMW κέρδισε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Σπορ και Αναψυχή», αφήνοντας πίσω μια υδροπτέρυγη ιστιοσανίδα και ένα μπαστούνι του χόκεϊ από άνθρακα και πολυεθυλενιμήνη.Ως πειστήριο της πρωτότυπης και πολλά υποσχόμενης κατασκευαστικής τεχνικής της η BMW παρουσίασε ένα ψαλίδι από ανθρακονήματα στο οποίο μπορούν να ενσωματωθούν διαφορετικά  ενισχυτικά μέλη ή τμήματα ούτως ώστε αυτό (το ψαλίδι) να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις διαφορετικών χρήσεων –π.χ. σε διαφορετικά μοντέλα μοτοσυκλετών.Η BMW είναι πολύ περήφανη, διότι όπως αναφέρει, η μέθοδός της προσφέρει όχι μόνον εξαιρετική επεκτασιμότητα, παράγοντας εξαρτήματα με διαφορετικά φυσικά χαρακτηριστικά (σε δομική αντοχή και μέγεθος) αλλά και χαμηλό κόστος κατασκευής –που όπως λέει, δεν ξεπερνάει τα 25 ευρώ ανά ψαλίδι! Αυτό κι αν είναι απίστευτο.Για την ώρα το εικονιζόμενο ψαλίδι αποτελεί μόνον αντικείμενο ενός πρότζεκτ. Πιστεύεται όμως πως θα βγει στην παραγωγή “εξοπλίζοντας” αρχικά την ανανεωμένη HP4 Race, ίσως και στην φετινή έκθεση της Κολωνίας.Ο υπεύθυνος του έργου Έλμαρ Γιέγκερ περιγράφει τη διαδικασία μέσω της οποίας κατάφεραν να συνδυάσουν διαφορετικά σύνθετα υλικά ανάλογα με το πόσο υψηλή ή χαμηλή είναι η καταπόνηση στο κάθε σημείο του ψαλιδιού.«Η κατασκευαστική τεχνική μας χρησιμοποιεί τα CFP με τη μορφή ατερμόνων νημάτων υψηλής αντοχής στην καταπόνηση, όπου αυτό απαιτείται σύμφωνα με τις αναλύσεις καταπόνησης. Αντίθετα στα σημεία όπου οι καταπονήσεις προβλέπονται χαμηλότερες, χρησιμοποιούνται χυτοπρεσαριστά μέρη ή εξαρτήματα με ανακυκλούμενες ίνες CFP περιορισμένου μήκους».«Με τον τρόπο αυτό αναπτύξαμε μια διαδικασία που είναι γρήγορη, αποτελεσματική και γι' αυτό με χαμηλό κόστος, η οποία μπορεί να δώσει εξαρτήματα διαφορετικού μεγέθους, απλά προσθέτοντας ή αφαιρώντας νήματα CFP με διαφορετικές μηχανικές ιδιότητες (αντοχή στις στρέψεις και την καταπόνηση)».«Αυτό ήταν που εντυπωσίασε περισσότερο την κριτική επιτροπή των βραβείων. Η τεχνογνωσία που αποκτήσαμε κατασκευάζοντας το συγκεκριμένο μοτοσυκλετιστικό εξάρτημα είναι εφαρμόσιμη απόλυτα και στον αυτοκινητικό τομέα». Θεωρητικά, με τη νέα τεχνική μέθοδο είναι δυνατή η κατασκευή σχεδόν κάθε είδους εξαρτήματος από συνθετικά υλικά με βάση τα ανθρακονήματα. Η BMW στην ανακοίνωσή της αναφέρει πως με χρήση μίας μόνον εργαλειομηχανής είναι δυνατή η κατασκευή εξαρτημάτων ακόμη και μέσα σε 60 δευτερόλεπτα. Αυτά κατόπιν μπορούν, εφόσον χρειάζεται, να ενισχυθούν με πρόσθετα δομικά στοιχεία από CFP με θερμοπλαστική συγκόλληση.Είναι από όσο γνωρίζουμε η πρώτη φορά που εξελίσσεται μια γρήγορη και φθηνή μέθοδος κατασκευής ανθρακονημάτινων εξαρτημάτων η οποία υπόσχεται αξιοπιστία και μεγάλο όγκο παραγωγής.Πιθανότατα βρισκόμαστε επιτέλους προ των πυλών της ευρείας χρήσης των ανθρακονημάτων, μια τεχνολογική εξέλιξη που υπόσχεται ελαφρύτερες, ταχύτερες και ασφαλέστερες μοτοσυκλέτες.