Το γραφένιο έφτασε και στα κράνη για μοτοσυκλετιστές

Αναφερόμαστε στο γραφένιο, ένα υλικό που ανακαλύφθηκε σχεδόν τυχαία το 2004 στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ και ως πρόσφατα κατείχε τον τίτλο του σκληρότερου υλικού στον κόσμο. Ουσιαστικά πρόκειται για άτομα άνθρακα που συνδέονται συνδεδεμένα σε μια κυψελοειδή δομή με πάχος ένα άτομο! Έχασε τον τίτλο του από το καρβύνιο, αλλά οι ιδιότητές του παραμένουν εντυπωσιακές: έχει τριπλάσια αντοχή στον εφελκυσμό από το ατσάλι Α36 και ωστόσο ζυγίζει 1.000 φορές λιγότερο απ' ό,τι το χαρτί. Το γραφένιο είναι επίσης εξαιρετικός αγωγός του ηλεκτρισμού και της θερμοκρασίας και οι ιδιότητές του αυτές θα αρκούσαν για να φέρουν την επανάσταση σε πολλούς τεχνολογικούς τομείς. Αν δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο, είναι γιατί το γραφένιο είναι πολύ δύσκολο να παραχθεί σε βιομηχανικές ποσότητες και ακόμη πιο δύσκολο να κατασκευαστεί σε οποιοδήποτε σχήμα εκτός του απλού φύλλου. Τώρα ωστόσο υπάρχει μια νέα διαδικασία προσθήκης γραφενίου σε άλλα υλικά: ψεκάζεται ατμοποιημένο στις επιφάνειές τους. Τη τεχνολογία αυτή χρησιμοποιεί η ιταλική εταιρεία Momodedsign για να κατασκευάσει το πρώτο κράνος μοτοσυκλετών με γραφένιο. Προηγήθηκε 18μηνη συνεργασία της με το Εργαστήριο Γραφενίου του Ιταλικού Ινστιτούτου Τεχνολογίας. Σε μια από τις υπάρχουσες γραμμές παραγωγής τα κράνη τελικά ψεκάζονται με μικροσκοπικές φολίδες γραφενίου που σχηματίζουν μια επίστρωση στο εξωτερικό τους. Αποτέλεσμα είναι σημαντική ενίσχυση του κελύφους του κράνους, καθώς το γραφένιο κατανέμει τις δυνάμεις μιας πρόσκρουσης σε ευρύτερη επιφάνεια, μειώνοντας τις επιπτώσεις της. Επιπλέον, επειδή είναι εξαιρετικός αγωγός της θερμότητας, η επίστρωση βοηθά στην ταχύτερη αποβολή της θερμοκρασίας από το κράνος στην ατμόσφαιρα, προάγοντας την άνεση του αναβάτη. Η ίδια εξαιρετική θερμική αγωγιμότητα βοηθά το κράνος να διατηρεί τις ιδιότητές του και να μην επηρεάζεται σε βάθος χρόνου από την έκθεση σε υψηλές θερμοκρασίες. Η πρώτη παρτίδα από 3.000 κράνη γραφενίου θα βγει στην αγορά τέλη τους έτους, με τιμή που δεν θα ξεπερνά τα 245 ευρώ. Αυτό είναι πάντως μόλις το πρώτο βήμα, καθώς η εταιρεία σκοπεύει στη διεύρυνση της γκάμας της με μια σειρά κρανών γραφενίου, συνεχίζοντας τη συνεργασία της με το Ινστιτούτο Τεχνολογίας προκειμένου να βρεθούν νέες, οικονομικότερες και ταχύτερες μέθοδοι ενσωμάτωσης του σούπερ υλικού στην εσωτερική δομή των κρανών της. Θανάσης Χούντρας