Έργο τέχνης η αριστουργηματική VanderHeide

Σε λίγο θα πρέπει να έχουμε μάστερ στην ιστορία της τέχνης για να εκτιμήσουμε τις δημιουργίες των ευρωπαίων βελτιωτών. Παράδειγμα τούτη η VanderHeide. Είναι, λένε οι ειδικοί, μια μοτοσυκλέτα Art Deco (Αρ Ντεκό). Μπορεί. Εμείς πάντως βλέπουμε μια ασυνήθιστη ιδιοκατασκευή με μονοκόκ πλαίσιο / φέρινγκ από πανάκριβο ανθρακόνημα, προσαρμοσμένα γύρω από τα μηχανικά μέρη μιας Aprilia RSV4R. 200 ίπποι έχουν να κινήσουν μόλις 174 κιλά, δηλαδή κάθε ίππος έχει να κουβαλήσει μόλις 870 γραμμάρια! Η εξωπραγματική αυτή σχέση ιπποδύναμης/βάρους έχει το κόστος της: 146.000 ευρώ κοστίζει η αριστουργηματική VanderHeide. Δημιουργοί της μοτοσυκλέτας είναι οι Ολλανδοί αδελφοί Rolf και Sjors van der Heide. Τι τους παρακίνησε να καταπιαστούν με το πανάκριβο πρωτότυπο; «Λατρεύουμε την οδήγηση και γι' αυτό αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία δική μας μοτοσυκλέτα. Μάς αρέσει επίσης να πρωτοπορούμε, να σκεφτόμαστε εκτός της πεπατημένης και να βελτιώνουμε τις υπάρχουσες τεχνολογικές λύσεις», λέει ο Sjors. «Ο αδερφός μου, από τότε που θυμάται τον εαυτό του, ονειρευόταν να φτιάξει τη δική του μοτοσυκλέτα. Είχε πάρει μέρος στα πρότζεκτ της Spyker (ολλανδέζικης εταιρείας που έφτιαχνε υπεραυτοκίνητα) και της Carver (εταιρείας που έφτιαχνε κάτι αλλόκοτα σπαστά τρίτροχα, μεταξύ μοτοσυκλέτας και αυτοκινήτου). Είναι πολύ καλός στον χειρισμού των ανθρακονημάτων και των συνθετικών υλικών». Τα αδέρφια ήθελαν να κατασκευάσουν μια όμορφη και οπωσδήποτε νόμιμη Superbike που θα εκμεταλλευόταν όλα τα πλεονεκτήματα των ανθρακονημάτων και θα φορούσε έναλλακτικό μπροστινό, αφού ο Rolf δεν συμπαθεί ιδιαίτερα το συμβατικό πιρούνι. Για τον σχεδιασμό της ζήτησαν τη βοήθεια του Michiel van den Brink, ο οποίος πράγματι τους παρέδωσε τα πρώτα δισδιάστατα σκίτσα. Με βάση αυτά οι δύο van der Heide έφτιαξαν ένα πρώτο ομοίωμα από πηλό σε πραγματικές διαστάσεις και μετά ψηφιοποίησαν το σχήμα του μέσω ενός τρισδιάστατου σκάνερ. Η μοτοσυκλέτα είναι εξ ολοκλήρου κατασκευασμένη από ανθρακονήματα. Μονοκόμματο πλαίσιο, ψαλίδι αλλά και μπροστινό σύστημα ανάρτησης κατασκευάστηκαν στο χέρι με χρήση άνυδρων ινών άνθρακα που είναι πιο ακριβές, αλλά και κατά 70% πιο ελαφριές από τις ένυδρες. Το υλικό χρησιμοποιείται μόνον σε κάποια υπέρ-υπεραυτοκίνητα και άλλες ακραίες τεχνολογικά κατασκευές. «Σε τόσο εκτεταμμένες επιφάνειες με πολλαπλές καμπύλες όπως το πλαίσιο μονοκόκ, η διατήρηση της όμορφης δομής του ανθρακονήματος είναι πολύ δύσκολη και απαιτεί ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία. Δεν αρκεί η δεξιοτεχνία, χρειάζεται και υπομονή», διευκρινίζει ο Sjors. «Προσθέτουμε την ρητίνη υπό συνθήκες ατμοσφαιρικού κενού και κατασκευάσαμε μόνοι μας τον φούρνο για το ψήσιμο των ανθρακονήματων. Παρακολουθούμε τις ειδικές συνθήκες με έναν σωρό αισθητήτες για τη θερμοκρασία, την πίεση, την υγρασία κ.λπ. Τα κάνουμε όλα μόνοι μας, στο εργαστήριό μας. Το μόνο που αναθέσαμε σε εξωτερικό συνεργάτη ήταν η κατασκευή των καλουπιών και η κατασκευή των μεταλλικών μερών όπως τα μαρσπιέ...» διευκρινίζει. Γιατί επέλεξαν τη χρήση του δύσκολου ανθρακονήματος για τη superbike τους; Διότι τους επέτρεψε να δημιουργήσουν ένα πανάλαφρο αλλά και πάνσκληρο πλαίσιο που προσφέρει καλή συμπεριφορά και επιπλέον δείχνει υπέροχο. Δηλαδή λόγω πρακτικών αλλά και κοσμητικών πλεονεκτημάτων. Βασικό ρόλο κατά τη διαδικασία εξέλιξης της μοτοσυκλέτας έπαιξε το κράτημα. Το μονοκόκ πλαίσιο ουσιαστικά «είναι» η μοτοσυκλέτα, αφού παίζει τον ρόλο του φέρινγκ αλλά του ρεζερβουάρ για τα 24 λίτρα καυσίμου. Ιδιαίτερο είναι και το μπροστινό σύστημα. Πρόκειται για μια άρθρωση Fior προσαρμοσμένη σε ένα διπλό ψαλίδι που ενώνεται με το αμορτισέρ μέσω ωστήριων και ζύγωθρων. Τα εμπρός και πίσω αμορτισέρ είναι ευθυγραμμισμένα, πράγμα που επιτρέπει την εξουδετέρωση των αντίθετων δυνάμεων, μειώνοντας τις τάσεις που ασκούνται στο πλαίσιο. «Έχουμε ήδη ζητήσει την κατωχύρωση του συστήματός μας με πατέντα», λέει ο Sjors που ισχυρίζεται πως με τις στάνταρ ρυθμίσεις η εμπρός ανάρτηση λειτουργεί εξίσου καλά με τα κορυφαία ανεστραμμένα πιρούνια, χωρίς όμως τη βύθιση κατά το φρενάρισμα. «Έτσι η μοτοσυκλέτα μένει πιο σταθερή στην επιβράδυνση, οπότε μπορείς να φρενάρεις πιο έντονα και πιο βαθειά στις στροφές». Τώρα οι αδερφοί van der Heide σχεδιάζουν την κατασκευή 25 αντιτύπων, αλλά δεν αποκλείουν και τις συνεργασίες με τρίτους προκειμένου να κατασκευάσουν μια ηλεκτρική superbike –κι αυτή εξ ολοκλήρου από ανθρακόνημα. Ποιος ξέρει... αν τα καταφέρουν, μπορεί να ξαναδούμε τους ανθρακονημάτινους Ολλανδούς στις σελίδες μας. Θανάσης Χούντρας