Κλασική και μοναδική η Agusta Zagato

Η απαίτηση του πελάτη, ανώνυμου Ιάπωνα συλλέκτη ιταλικής ομορφιάς, ήταν ξεκάθαρη: ήθελε μια μοναδική μοτοσυκλέτα. Που σημαίνει, δεν θα έμοιαζε με οποιαδήποτε άλλη στον πλανήτη. Ο άνθρωπος ήξερε τι ζητούσε. Όπως και δήποτε τίποτα το μοτέρνο ή trendy, όπως και δήποτε κάτι που θα διατηρούσε και θα αύξανε τη γοητεία του με τον χρόνο. Κάτι κλασικό. Αγέραστο. Στη σκηνή μπαίνει τώρα η  Zagato. Το μιλανέζικο Ατελιέ σχεδιασμού και κατασκευής μοναδικών αυτοκινήτων δέχτηκε την πρόκληση και οι σχεδιαστές του βυθίστηκαν στους υπολογιστές τους. Η Zagato είναι ένα από εκείνα τα μυστήρια ιταλικά Ατελιέ που λες και έχουν απευθείας ρίζες στερεωμένες στην Αναγέννηση. Κι ωστόσο χρησιμοποιούν τις πιο σύγχρονες μεθόδους κατασκευής και τα πιο προηγμένα τεχνολογικά υλικά της εποχής μας τα οποία μάλιστα κάποιες φορές αναγκάζονται να εφευρίσκουν τα ίδια! Κάπως έτσι προέκυψε η F4Z, η Agusta Zagato --η οποία βασίζεται στη στάνταρ MV F4, αλλά είναι κατασκευασμένη από αλουμίνιο και ανθρακονήματα. Από αυτά τα υλικά πλάστηκαν όλες οι --λίγες στον αριθμό και σχετικά μεγάλες-- ενιαίες επιφάνειες που έρχονται και ταιριάζουν απόλυτα μεταξύ τους. Με εφαρμογή «μοριακής ακρίβειας», με φινίρισμα και προσοχή στη λεπτομέρεια που οι μαζικοί κατασκευαστές ούτε να ονειρευτούν δεν μπορούν, το κουστούμι της F4Z αποτελεί μιαν αδιάρρηκτη ενότητα που συμπληρώνει, ολοκληρώνει και δίνει σχήμα σε πλαίσιο, αναρτήσεις και κινητήρα –τα οποία έχουν μείνει ανέγγιχτα, όπως τα παραδίδει το εργοστάσιο. Με χειροποίητα μέρη έχουν αντικατασταθεί μόνον το ρεζερβουάρ, η εισαγωγή και η εξάτμιση. Μέχρι τώρα, όποτε κάποιο Ατελιέ τετράτροχων καταπιάστηκε με τον σχεδιασμό μοτοσυκλέτας, το αποτέλεσμα ήταν ατυχές –βλ. την Morbidelli V8 δια χειρός Pininfarina, ή την Design 90 της Lamborghini –για να μην πούμε τίποτα για την φρικαλέα εκείνη Ferrari της Dave Kay Engineering. Εδώ να πούμε πως η Zagato δεν είναι μια εταιρεία που φτιάχνει όμορφα σχήματα για χαρούμενα πλουσιόπαιδα ή ποπ συλλέκτες. Υπάρχει κάτι το σκοτεινό στον πυρήνα των δημιουργιών της, κάτι το απειλητικό. Λες και στον σχεδιασμό τους τρύπωσαν παλιοί φόβοι. Σε απλά ελληνικά, οι άνθρωποί της νιώθουν καλύτερα όταν σχεδιάζουν "ρόδες" για τον Batman ως Μαύρο Ιππότη από ό,τι για τον ελαφρόμυαλο πλέιμποϊ Μπρους Γουέιν. Η F4Z είναι διαφορετική. Επιτυχημένα διαφορετική. Όπως ζήτησε ο πελάτης. Παρουσιάστηκε στην 3η Chantilly Arts & Elegance Concours (ναι, την πατρίδα της σαντιγύ), μια μάζωξη για πλούσιους συλλέκτες όμορφων ή μοναδικών αντικειμένων –άψυχων κυρίως. Με ρόδες κυρίως. Η F4Z χειροκροτήθηκε, παρότι δεν είναι ακριβώς όμορφη. Τουλάχιστον όχι με τη συμβατική έννοια της ομορφιάς, δηλαδή αυτής που αποδίδουμε σε μιαν 916, μιαν F4, μία Panigale ή μία Bimota-Ducati. Αρα είναι μία γνήσια Zagato. Αλλά και γνήσια MV Agusta: μια καλλίγραμμη καλλονή, ανεπανάληπτη, κομψή και πάντα ασημοκόκκινη, με καμπύλες στα πιο αναπάντεχα σημεία. Τώρα αναπαύει τα θέλγητρά της στη χώρα του ανατέλλοντα ήλιου, εξαίσια κατάθεση στην ανθρώπινη δημιουργικότητα. Θανάσης Χούντρας