Τα 5 σημαντικότερα γεγονότα στη ρωσική οικονομία το 2015

Η Κεντρική Τράπεζα μείωσε το βασικό επιτόκιοΗ ρωσική Κεντρική Τράπεζα στο τέλος Ιανουαρίου μείωσε το βασικό επιτόκιο από το 17% στο 15%. Τους επόμενους τρεις μήνες το μείωνε σταδιακά ως το 12,5%. Με αυτό τον τρόπο η ΚΤ προσπαθούσε να σταθεροποιήσει την κατάσταση που προέκυψε στο τέλος του 2014, όταν εξαιτίας της μεγάλης υποτίμησης του ρωσικού νομίσματος οι ρώσοι εξαγωγείς εγκατέλειπαν το ξένο νόμισμα και για την εξόφληση των φόρων προτιμούσαν να παίρνουν πιστώσεις σε ρούβλια. Εξαιτίας του μεγάλου επιτοκίου στη Ρωσία μειώθηκε ο όγκος των χορηγούμενων πιστώσεων, ενώ η βιομηχανία απώλεσε τα κεφάλαια για περαιτέρω ανάπτυξη. Τον Αύγουστο του 2015 το επιτόκιο μειώθηκε στο 11%. Ανακοινώθηκε ο νέος αγωγός Turkish Stream Παραιτούμενη στο τέλος του 2014 από τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου South Stream στη Μαύρη θάλασσα, η Ρωσία βρήκε μια νέα επιλογή μεταφοράς αερίου στην Ευρώπη σε παράκαμψη της Ουκρανίας. Τον Ιανουάριο του 2015 ανακοινώθηκε η νέα διαδρομή μέσω Τουρκίας, αλλά ήδη την άνοιξη οι διαπραγματεύσεις οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο. Η Ρωσία σχεδίαζε να κατασκευάσει τον αγωγό για προμήθειες στην Ευρώπη, ενώ η Τουρκία ενδιαφερόταν μόνο για μια διακλάδωση που θα εξασφάλιζε τις δικές της ανάγκες. Η έλλειψη προόδου ανάγκασε τη Ρωσία να ψάξει για εναλλακτικές λύσεις, και μια τέτοια αποτέλεσε το σχέδιο επέκτασης του αγωγού φυσικού αερίου North Stream 2 στη Βαλτική θάλασσα. Στο τέλος Νοεμβρίου του 2015 εξαιτίας του πολέμου στη Συρία και της κατάρριψης του ρωσικού αεροσκάφους Su-24 από την τουρκική πολεμική αεροπορία, το πρόγραμμα Turkish Stream ουσιαστικά πάγωσε. Καταστράφηκαν εκατοντάδες τόνοι λαχανικών, τυριών και κρέατος Τον Αύγουστο του 2015 τέθηκε στη Ρωσία σε ισχύ το Διάταγμα που είχε υπογράψει νωρίτερα ο πρόεδρος, Βλαντίμιρ Πούτιν, για την καταστροφή προϊόντων που εντάσσονταν στο καθεστώς κυρώσεων. Στη χώρα άρχισαν να θάβουν ή να καίνε τα προϊόντα που, παρά την απαγόρευση από ρωσικής πλευράς, εισάγονταν στο έδαφός της παράνομα. Ένα από τα επιχειρήματα ήταν η απειλή για την υγεία του πληθυσμού, καθώς το λαθραίο εμπόρευμα δεν είχε τα απαραίτητα υγειονομικά πιστοποιητικά. Την πρώτη μέρα οι μπουλντόζες κατέστρεψαν 319 τόνους τροφίμων. Οι ενέργειες των αρχών προκάλεσαν αντιδράσεις σε μερίδα του πληθυσμού και 250 χιλιάδες άτομα υπέγραψαν αίτημα για την ακύρωση του Διατάγματος. Αυτό όμως, ισχύει μέχρι τώρα. Ως το τέλος Νοεμβρίου καταστράφηκαν συνολικά 787,4 τόνοι τροφίμων. Στην κύρια αρχή ελέγχου του κλάδου, στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Κτηνιατρικής και Φυτοϋγειονομικής Εποπτείας (Rosselhoznadzor), θεωρούν αυτή τη μέθοδο ως την πιο αποτελεσματική για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Σε ορισμένες περιοχές ο αριθμός των προσπαθειών εισαγωγής λαθραίων προϊόντων μειώθηκε ως και 80%. Το πετρέλαιο δεν τροφοδοτεί πλέον τον προϋπολογισμό Η έντονη μεταβλητότητα των τιμών του πετρελαίου ανάγκασε την κυβέρνηση να παραιτηθεί από τον συνηθισμένο τριετή προγραμματισμό του προϋπολογισμού και να περάσει σε ετήσιο. Από τον Αύγουστο ακόμα, οι παγκόσμιες διατιμήσεις του πετρελαίου, με τις οποίες συνδέεται η τιμή του ρωσικού εξαγώγιμου πετρελαίου Urals, έφτασαν σε νέο μίνιμουμ εξαετίας. Η τιμή του πετρελαίου μάρκας Brent έπεσε στα 42,51 δολ. το βαρέλι, και το WTI στα 37,75 δολ. Για το ρωσικό προϋπολογισμό, τα έσοδα του οποίου διαμορφώνονται κατά 50% από εκείνα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, η διαφορά των 10-20 δολαρίων είναι σημαντικότατη. Τελικά αποφασίστηκε να διαμορφωθεί ο προϋπολογισμός μόνο για το 2016, ο οποίος θα εξισορροπηθεί μέσω της μείωσης των δαπανών για την άμυνα, την παιδεία, την υγεία και τα στεγαστικά προγράμματα-δημοτικά προγράμματα. Η πτώχευση της δεύτερης μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρίας Τον Οκτώβριο του 2015 η ρωσική κυβέρνηση αναγνώρισε την πτώχευση της αεροπορικής εταιρίας Transaero. Κατ’ αυτό τον τρόπο ολοκληρώθηκε η ιστορία του δεύτερου μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας, η εμφάνιση του οποίου τη δεκαετία του ΄90 είχε σημάνει ουσιαστικά την έναρξη του πραγματικού ανταγωνισμού στη ρωσική πολιτική αεροπορία. Αιτία της κατάρρευσης ήταν η παρακινδυνευμένη στρατηγική ανάπτυξης, η οποία προϋπέθετε μεγάλο δανεισμό, αύξηση του αριθμού των αερομεταφορών και καθιέρωση τιμών, χαμηλότερων από αυτές της αγοράς (dumping). Την κατάσταση επιδείνωσε η οικονομική κρίση, εξαιτίας της οποίας μειώθηκε έντονα η επιβατική κίνηση, και οι πιστωτές έγιναν λιγότερο υπομονετικοί. Τη στιγμή της πτώχευσης το χρέος της Transaero ήταν 4 δισ. δολάρια. Η αποχώρηση από την αγορά ενός ισχυρού παίκτη θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις μεταφορές των ρώσων και θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων. Μερικές ιδιωτικές εταιρίες μπορεί να βγουν κερδισμένες, αντικαθιστώντας την Transaero σε ορισμένους προορισμούς. Ωστόσο, βασικός κερδισμένος θα είναι ο εθνικός αερομεταφορέας, η Aeroflot. Στη σύνταξη του κειμένου συμμετείχαν ειδικοί του Οργανισμού Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας, της Ανώτατης Οικονομικής Σχολής, αναλυτές του αεροπορικού κλάδου, εκπρόσωπου της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Κτηνιατρικής και Φυτοϋγειονομικής Εποπτείας. Έχετε τη δική σας άποψη; Γράψτε το σχόλιο σας κάτω από το κείμενο ή στη σελίδα μας στο Facebook !