Σύρματα - σχοινιά - γάσες - μακροματισιές - ματρακάδες - καβίλιες -αμερικάνες - ματσαπλίκια - γκάιδες - μπαστέκες - μπίμια - μπουτόνια - μπουκαπόρτες - ποδαράκια - μπότσιδες - αλυσόμποτσοι - αιμπότσι - ματσακόνια - αεροματσάκονα - μπατεργουορθ - γατζοκλειδα - κουκούλες - και πολλά άλλα αν δε τα ζήσεις δεν μπορείς να καταλάβεις τι σημαίνει Ελληνική ναυτοσύνη.
|
|||
!!!!!!!!!!
|
|||
Πορεία μέσα στον Μισισσιπή πρός New Orleans κι εγώ κάθομαι στην γέφυρα για να απολαύσω την διαδρομή. Καπετάνιος τιμονιέρος και πιλότος στην γέφυρα κι εγώ. Αριστερή καμπή του ποταμιού και ο πιλότος διαβάζει ένα διαφημιστικό φυλλάδιο της εποχής ρίχνει μία ματιά έξω απο τα φινιστρίνια της γέφυρας και δίνει εντολή στον τομονιέρο "starboard all" ενώ πηγαίναμε κατευθείαν για προσάραξη. Εγώ κατευθείαν πήρα το τιμόνι απο τον ναύτη που είχε μείνει κάγκελο και το βάζω all port. Στο τσακ το γλυτώσαμε το βαπόρι. Ο καπετάνιος πολύ έμπειρος και πολύ καλός αλλά και αυτός έιχε μείνει κάγκελο την συγκεκριμμένη στιγμή.
|
|||
Μια τεχνη ομως που χανεται - στ ονομα της παγκοσμιοποιησης - μαζι με την " γλωσσα" της ..δυστυχια μας..!!!
|
|||
Θα ήταν πολύ όμορφο να μας χαρίσετε το γλωσσάρι το θαλασσινό, και κάθε φορά να μαθαίνουμε από λίγες λέξεις με την ερμηνεία τους και τη χρησιμότητά τους!!
|
|||
Κι αλλο!
|
|||
Το να γραφτεί ένα γλωσσάρι που να εξηγεί την ναυτική ορολογία δέν είναι κάτι απλό γιατί περιέχει όρους και εκφράσεις που προέρχονται απο την Ισπανική γλώσσα (η οποία έχει ρίζες απο την Ελληνική) αλλά θα πρέπει να περιέχει (το "γλωσσάρι") και κάποιες φωτογραφίες που να δείχνουν στον αναγνώστη που δεν είναι ναυτικός αλλά θα επιθυμούσε να είναι ή να ήταν ή τέλος πάντων του αρέσει το αντικείμενο την πρακτική τους ώστε να κατανοήσει λίγο ώς πολύ την παλιά ναυτική τέχνη και νοοτροπία. Ειναι πάρα πολλά αυτά που θα πρέπει να γραφούν και να επεξηγηθούν. Παρεπιμπτόντως κυρία Δόσχορη ως φιλόλογος που είστε επειδή έχω μάθει και δεν μπορώ να "ξεμάθω" πώς μπορεί κάποιος να γράψει με τον παλιό τρόπο γραφής που διδάχθηκα (περισπωμένες ,δασείες,οξείες κτλ) στο FB?
|
|||
Αν έχεις τον τρόπο να γράψεις πολυτονικά στον επεξεργαστή κειμένου-word, (είτε με ΜΑΤΖΕΝΤΑ-πολυτονιστή, είτε με το ειδικό πρόγραμμα (ΑΡΧΑΙΟΜΑΘΕΙΑ- για φιλολόγους, και άλλα διάφορα), νομίζω ότι με αντιγραφή-επικόλληση, μπορείς να τα μεταφέρεις στο FB. Άλλωστε όλα τα ποιήματα του Καββαδία που βρίσκουμε σε πολυτονικό στο διαδίκτυο, με αντιγραφή τα μεταφέρουμε εδώ και από ό,τι έχω δει τα αναγνωρίζει μια χαρά. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι μάλλον είναι υπερβολή.Μακάρι να έγραφαν όλοι αυτά τα απλά, αλλά σωστά ελληνικά και όχι γκρίκλις αρτικόλεξα και συντομογραφίες. ΔΕΣ ΑΥΤΟ: http://www.imgap.gr/file1/AG-Pateres/PolytonicGuide.pdf
|
|||
Κυρία Δόσχορη ευχαριστώ για την απάντησή σας για το πολυτονικό (ξεφεύγει απο το αντικείμενο της ομάδας που ασχολείται με τον ποιητή και ναυτικό Καββαδία αν και πιστεύω και ο ίδιος ο ποιητής έτσι έγραφε). Επανέρχομαι στο γλωσσάρι : Φουντάραμε καραμοσάλι στο ποτάμι λέει ο ποιητής. Τι είναι το κραμοσάλι ? (το θέτω ως ερώτημα για να ξεκινήσει η πολύπλοκη εξήγηση των ναυτικών ορολογιών και για να γίνει μία συζήτηση πάνω σε αυτά)
|
|||
Καραμοσαλι - συμφωνα με το γλωσσαρι του Κορφη νομιζω- συστημα- τροπος ασφαλους αγκυροβολησης του πλοιου οταν ειναι σε ποταμι...
|
|||
Καραμοσαλι:βαρύ αντικείμενο ποντισμένο με πλωτήρα στην επιφάνεια γιά το ευκολο δεσιμο του πλοιου στα πλωτα ποταμια , αλλα και σε ραδες αναμονης καναλι Σουεζ........
|
|||
ΚΑΡΑΜΟΣΑΛΙ
Λέξη τουρκική, από το Καρά Μουσέλ, ο οποίος ήταν ναύαρχος του 14ου αιώνα. Συνεκδοχικά: 1) α. βαρύ αντικείμενο ποντισμένο με πλωτήρα στην επιφάνεια για την ευχερή αγκυρόδεση του εφολκίου ή αλλιώς: Μέθοδος αγκυροβολίας µε πόντισµα αγκυρών πλώρα και πρύµα β. είδος ιστιοφόρου που χρησιμοποιούσαν το 1821 γ. ο σύνδεσμος των αγκυρών, ο αμφιδέτης 2) Από το γλωσσάρι του Καββαδία : Ο,ΤΙ ΓΡΑΦΕΙ ΚΑΙ Η ΧΡΥΣΟΥΛΑ: Τα παλαιότερα πλοία είχαν και μια τρίτη, μικρή άγκυρα στην πρύμη που την ονόμαζαν “πινέλο” και την χρησιμοποιούσαν σε αγκυροβολία μέσα σε ποτάμια, έτσι ώστε να παραμένει το πλοίο σταθερό προς μία κατεύθυνση και να μην στρέφει ανάλογα με το ρεύμα το ποταμού, λόγω έλλειψης χώρου.Το είδος αυτό της αγκυροβολίας ονομαζόταν “καραμοσάλι” 3) Στην ιστοσελίδα ενός ιστιοπλοϊκού ομίλου βρήκα τη λέξη στο παρακάτω κείμενο: Σκάφη τα οποία έχουν ως μόνιμο αγκυροβόλιο το ………….., δηλαδή ναυλοχούν στο λιμάνι πάνω από ένα μήνα, έστω και με διακοπές, θα είναι υποχρεωτικά αγκυροβολημένα στην αλυσίδα (καραμοσάλι) που υπάρχει στο βυθό, με έκταμα αλυσίδας πάχους όχι μικρότερης των 12χιλ. και ποιότητας γαλβανιζέ. Η αλυσίδα αγκυροβολίας θα ξεκινά από το καραμοσάλι, με μήκος τόσο, ώστε η χρήση του σκοινιού στην άκρη της δε θα ξεπερνά τα 5 μέτρα. (Γίνεται σύσταση το μήκος του εκτάματος αλυσίδας να είναι από το καραμοσάλι, μέχρι την προβλήτα, όπου θα είναι προσδεμένη για μεγαλύτερη ασφάλεια). ΑΥΤΑ |
|||
Οπως σωστά ειπώθηκε το καραμοσάλι είναι τρόπος ασφαλούς αγκυρόδεσης σε νερά που έχουν ρέματα (ποτάμια συνήθως)αλλά με πόντιση και των 2 αγκυρών με τέτοιο τρόπο ώστε το βαπόρι να μην περιστρέφεται.
|
|||
Και με απλα ναυτικα: ποντιση και των 2 αγκυρων με γωνια μεταξυ τουσ σχεδον 180 μοιρες σε ποταμι, η και σε ανοιχτη θαλασσα, με αποτερο σκοπο το καραβι να ειναι σε σταθερη θεση και να μην περιστρεφεται.
|
|||
Επισης, για μερικα πλοια, ισχυε για μεσα σα ποταμι η ιδια εννοια, αλλα με την ποντιση και της πρυμνιας αγκυρας του λεγομενου "πινελου" -οπως ακουγεται σε αλλους στιχους :) - για τον ιδιο επισης λογο.
|
|||
Συνεχίζω την συζήτηση για τους παλιούς ναυτικούς όρους και ορολογίες κάνοντας μία νοερή και νοσταλγική συνάμα βόλτα στην κουβέρτα και στα αμπάρια ενός παλιού φορτηγού (λίγα κάθε φορά). Μπίμια , μπουκαπόρτες , μπουτόνια , κουκούλες , μουσαμάδες , λάμες , σφήνες , κουραδόροι , κούτσες , μπραγάτσες , μπουλμέδες , μαστχάουζ .
|
|||
s/s Cyrenia
|
|||
Έτσι. Λιγα-λιγα, να διαρκεσει!
|
|||
Λέξεις που σε ταξιδεύουν μεσα στους αιώνες -οχι μονο ισπανικης μα..και γενουατικης και βενετσιανικης ανταγωνιστικα καταγωγης ακομα και ..αρχαιας ελληνικης !!! Σε ευχαριστω απο καρδιας Γιωργο Σανιδα για την αναρτηση και την συζητηση που " ανοιγεις" ..καθως και για την σπανια φωτο του αγαπημενου - λογω του καπετανιου του Σπυρου Βανδωρου - καραβιου του ποιητη ..!! Ωραιο βαπορι.." μπιγατο" οπως θα λεγε ισως και ο ιδιος !!! Τετοια ..φορτηγα " μπιγατα" δεν υπαρχουν σημερα οπου ολα γινονται ..ηλεκτρονικα κ αυτοματοποιημενα σχεδον..και οπου μαζι με τις " μπιγες" ..χαθηκε και η μακρια παραμονή και ..αναμονή, μαζι με την "μαγεία του λιμανιου"...!!!
|
|||
Είναι βιώματα και αναμνήσεις ενός κύκλου της ζωής μου που έχει κλείσει πλέον αλλά θεωρώ μεγάλη μου τιμή να τα γράφω και ακόμη μεγαλύτερη που τα διαβάζετε. Οσο για το βαπόρι του οποίου επισύναψα την φωτογραφία (αναφέρεται στο μελοποιημένο απο τον Θάνο Μικρούτσικο ποίημα του Καββαδία "7 νάνοι στo s/s Cyrenia" στις Γραμμές Οριζόντων) χαρακτηρίζεται με την παλιά γλώσσα των ναυτικών "φορτηγοποστάλι" (ο πατέρας μου έχει "κάνει" με παρόμοια).
|
|||
Τιμή και δική μας Γιώργο να μοιραζομαστε την αγάπη μας για τον Ποιητή, καθως και την δικη του για την θάλασσα, και ο,τι την χαρακτηίιζει και να (επι)κοινωνούμε μεσα απ' αυτον ..!!! Το φορτηγό ποστάλι αυτο του Καββαδία ..ηταν -πρεπει να' ταν τοτε, ακομα ατμόπλοιο με καρβουνο δλδ εξ' ου και το φουγάρο στην μεση !!! s/ sCyrenia αν δεν απατώμαι σημαινε steamer ship ...!!! O θεος να αγιασει τις ψυχες οσων - οπως ο ποιητης- αγαπησαν και μοχθησαν (σ)την θαλασσα..
|
|||
s/s όπως σωστά είπες σημαίνει steam ship (ατμόπλοιο). Ο πατέρας μου έιναι γεννηθείς το 1925 και είναι εν ζωή .
|
|||
Συγχωρα με ..τοτε ειλικρινα γι αυτο - επανορθωνω οσονουπω απο ..αληθινο υπολογιστη κ οχι απο ατονο κ περιορισμενων δυνατοτητων μομπιλ..- εισαι τυχερος και χαιρομαι γι αυτο ..που τον εχεις με καποιο τροπο " κοντα " σου !!!
|
|||
Με μεγαλο ενδιαφερον και συγκινηση διαβασα τη συζητηση που ανοιξατε! Δεν ειχα την τυχη -για την ακριβεια, την ηλικια- να εργαστω σε ατμοπλοια και μαλιστα σε θρυλικα liberty... Ξεκινησα την καριερα μου σε ντηζελοκινητα, που ειχαν ομως ατμοκινητα βοηθητικα, αρα καζανια και θερμαστες!... Η μονη μου επαφη /εμπειρια με ατμομηχανη ηταν η κυρια μηχανη της θαλαμηγου "χριστινα", του μεγαλου Ωναση, που ειναι φυλαγμενη ολοκληρη -και λειτουργικη- στο ναυπηγειο Καρρα στην ΕΒΠ (Περαμα)..... :)
|
|||
Χαίρομαι Σταύρο , για τα ..νεα που μας φέρνεις , οτι η "Χριστίνα " ..ζει - εστω και με "βατσιμάνη'' και οτι ειναι λειτουργική και περιμένει ..νέους - κροίσους μα και Κρούσους.. !!! Την ..σκεφτόμουν αυτες τις μέρες - και ας μην είναι δικό μου το .. καραβι- θυμόμουν με ..ανησυχία πως, απο χρόνια γυρευε το Κράτος να "ξεφορτωθει" το χρυσό - στην κυριολεξία, σε πολλά σημεία της- δώρο αυτό του Ωνάση...
|
|||
Χρυσουλα, την ειχα δει πριν 3 χρονια! Δεν ξερω αν ειναι εκει ακομα, δεν ξερω αν υπαρχει και ο Καρρας!... Αλλα για χαρη σου θα παω στο Περαμα να δω και θα σε ενημερωσω! :)
|